Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Folk/företag | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Gotlandsbåten chartrar Princess T

Gotlandsbåten chartrar in den grekiska färjan Princess T för sommartrafiken 2014 – just nu ligger hon på varv och byggs om och renoveras för 100 miljoner.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]veras för 100 miljoner.

– Vi är väldigt nöjda med det här fartyget och hon visade sig vara det bäst lämpade när vi kollade runt med olika rederier runtom i Europa. I optionen med rederiet finns möjligheter att både chartra fartyget för en längre period eller köpa henne, säger Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten, till Sjöfartstidningen och fortsätter:

– Princess T ägs av ett grekiskt rederi (Endeavor Shipping Co red. anm.) som köpte fartyget 2008 för att sätta in i inhemsk trafik men på grund av den ekonomiska krisen har planerna hela tiden skjutits upp och hon har legat upplagd. Men just nu genomgår hon en mycket omfattande renovering och upprustning på ett turkiskt varv, tanken var att sätta in henne i trafik 2014 i Grekland men hon kommer nu alltså att chartras ut till oss istället. Det är alltså det grekiska rederiet och inte vi som bekostar upprustningen.

1.200 passagerare

Princess T, byggd 1986 vid japanska Kurushima Onishi, har en längd på 150 meter och bredd på 25 meter. Marschfarten är 22 knop. Fartyget tar 1.200 passagerare och har 300 hyttplatser. Det finns plats för 400 bilar. 

Ombyggnaden och säkerhetsuppgraderingen av fartyget omfattar bland annat stålarbeten, skrovrenovering, tankarbeten, nya rördragningar, uppgradering av el, uppfräschning av hytter och publika miljöer, ny köksutrustning och så vidare.

– Denna ombyggnad och säkerhetsanpassning är så pass stor att färjan som är byggd 1986 kommer att uppgraderas 10 år i sitt certifikat. Hon kommer alltså att räknas som endast 17 år gammal, bara tre år äldre än HSC Gotlandia. 

– Vi är med och påverkar hur inredning, kök och andra faciliteter utformas. Det är unikt att vi får en sådan möjlighet.

Oklart med besättning

Idag är Princess T Panamaflaggad men kommer att flaggas i Cypern i samband med sommartrafiken i Sverige. Det är ännu inte bestämt vad hon ska heta. Fartyget har redan en däck- och maskinbesättning och Gotlandsbåten har möjlighet att hyra in den besättningen.

– Hon är fullt bemannad och vi behöver egentligen inte göra några förändringar så länge det finns kollektivavtal och hon går mellan EU-hamnar med EU-flagg. Men vår ambition och vilja är självklart att ha en så stor svensk besättning som möjligt och därför ska vi inleda samtal med Sjöbefälsföreningen och Seko, det finns ändå lokala förhållanden som man behöver ta hänsyn till. Och eftersom vi har som målsättning att även trafikera efter sommaren 2014 så vill vi ha en bra grund för framtiden, säger Lars Meijer som också konstaterar att Gotlandsbåten och Destination Gotland har helt olika förutsättningar:

– Den statligt upphandlade trafiken idag med Destination Gotland har, förutom den upphandlade ersättningen från staten, även ett sjöfartsstöd som innebär att de inte behöver betala skatt och arbetsgivaravgifter för sina sjöanställda. Sjöfartsstödet uppgick 2012 till 61 miljoner, detta ska adderas till de 412 miljoner som de enligt sitt avtal fick 2012. Sjöfartsstödet gäller inrikes endast av staten upphandlad trafik. Detta innebär alltså att vår svenska besättning kommer att kosta nästan dubbelt så mycket som Destination Gotlands personal.

När det kommer till cateringdelen så kommer Gotlandsbåten att anställa runt 65 personer, enligt Lars Meijer.

– Ja, det är bestämt. Och den processen börjar vi med nu.

Full fart på planeringen

Gotlandsbåten räknar med en omsättning på 60-70 miljoner för sommartrafiken 2014 (hyra av fartyg, hamn- och kajkostnader, lönekostnader, marknadsföring, biljettintäkter etc.). 

– Just nu sitter vi med en jätteplanering och det är verkligen full fart. Det är mycket som ska göras på kort tid, mycket ligger förstås på marknadsföringssidan.

Princess T gick som nybyggd mellan Kobe och Matsuyama under namnet Queen Diamond. Därefter såldes hon till Sydkorea och fick namnet New Sea World Express Ferry. Fartyget byggdes om och kom till Grekland för fem år sedan, med det nya namnet Princess T. 

Princess T kommer till Sverige och Visby den tionde juni och sätts in i trafik sex dagar senare. Hon ska preliminärt segla fram till den 17 augusti mellan Västervik och Visby. 

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]