Fotograf: Gotlandsbåten

Kategori: Ekonomi | Folk/företag | Passagerarsjöfart

Gotlandsbåten blickar mot 2015

Gotlandsbåten ställde abrupt in sommartrafiken då färjan Västervik blev kvar i Grekland efter flera motgångar, däribland en utdragen strejk. Men mycket lutar att rederiet gör ett nytt försök 2015.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] ett nytt försök 2015.

– Vi har en option om att chartra fartyget för sommarsäsongen 2015. Vi måste lämna besked under hösten och även om vi inte har bestämt oss lutar det åt ett ja. Redaren nere i Grekland ska segla med fartyget och vi vill gärna se henne i trafik innan vi fattar ett slutgiltigt beslut. Hon var i princip färdig på varvet när vi tog beslutet att ställa in trafiken mellan Västervik och Visby, säger Lars Meijer, vd för Gotlandsbåten till Sjöfartstidningen, och fortsätter:

– Vi tittar också på annat tonnage förstås, runtom i Europa, men Västervik är väl den som ligger närmast till hands.

Utgår kompensation

Det var i början av juli som Gotlandsbåten meddelade att rederiet ställer in trafiken mellan Västervik och Visby för sommarsäsongen 2014. Vid det laget hade 45.600 personer bokat en resa med färjan Västervik, pengar som nu enligt Lars Meijer har betalats tillbaka till de drabbade resenärerna.

– Det var ett jobbigt beslut att ställa in säsongen. Men eftersom vi hela tiden drabbades av förseningar, en dag där och två dagar där, blev det till slut ohållbart. 

Skälet, eller snarare skälen, till att fartyget aldrig lyckades lämna reparationskajen vid varvet i Pireaus i tid var flera; bland annat ett försenat stabilitetstest och en utdragen strejk. Trots att M/V Västerviks (ex. Princess T) ägare inte levererade fartyget enligt avtal, är relationen inte stenfrusen.

– Relationen är OK, vi har gjort vissa överenskommelser och klarat ut det vi ska. Chartrar vi dessutom fartyget för nästa sommar så kommer det att utgå en kompensation vid trafikstart. Vi har satsat ett betydande belopp i det här projektet, säger Lars Meiijer utan att nämna några summor.

I summan ingår dock alltifrån lönekostnader, marknadsföring till hyra av pråm.

Åtta personer kvar

De runt 50 säsongsanställda ombord lämnar rederiet under augusti då deras kontrakt går ut, även om 20-talet redan lämnat bolaget då de hittat anställning någon annanstans. Kvar efter detta finns åtta personer som jobbar med projektet Gotlandsbåten.

– Vi tror på det här och har fått väldigt god respons från många olika håll, och jag tror inte att förtroendet från marknaden är så skadat. Men det är förstås avgörande att båten faktiskt kommer till Västervik, då har folk någonting att ta och se på.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]