[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]te Thjelvar när det kom till Sverige från varvet i Kina, men bytte namn till Gotland under tiden i Landskrona då hon färdigställdes. Det för att fortsätta rederiets tradition om att de nyaste fartygen i flottan ska ha namnen Gotland och Visby.
– Vi skulle ha genomfört ett dop av Gotland i april eftersom hon var tänkt att sättas i trafik i påskas, men corona satte stopp för det. Gotlands inplanerade fartygsdop kommer istället att ske framöver, men datum är inte bestämt än, säger Christer Bruzelius, vd på Destination Gotland.
Klockan 07.15 under lördagen den 30 maj kommer Gotland att göra sin första resa från Visby med Nynäshamn som destination. Planen är att hon skall lämna varvet Oresund Heavy Industries i Landskrona under tisdagen den 26 maj för att först göra ett provanlöp i Oskarshamn och sedan ankomma till Visby för första gången dagen därpå.
Gotland kommer primärt att gå på den norra linjen tillsammans med Visby.
Inför Gotlands trafikstart kommer rederiet att ta Visborg ur trafik. På måndag kommer hon att komma till Värtahamnen i Stockholm där hon ska genomgå underhållsarbete och så småningom även ett namnbyte till Visby.
– Det är såpass trångt i alla hamnar nu när det är så många fartyg som ligger och det visade sig att vi kunde få plats där i Värtahamnen så det är därför vi valde att göra så, säger Christer Bruzelius.
Gotland och Visborg är systerfartyg och drivs med LNG, men de kan också köras på LBG. Under onsdagen den 13 maj genomförde Destination Gotland ett första test med att blanda in en mindre mängd biogas vid bunkring av Visborg, vilket Sjöfartstidningen skrivit om tidigare.
Destination Gotland har som miljömål på att sänka CO2-utsläppen med 70 procent fram till 2030.
[/flowy_subscriber_only]