Fotograf: Liquid Wind

Kategori: Miljö

Göteborgsföretag vill starta metanolfabriker

Liquid Wind vill bygga fabriker som ska producera e-metanol, ett bränsle som kan driva fartyg i framtiden. Nu blir de finansierade med 18 miljoner från det europeiska finansieringsorganet InnoEnergy.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ringsorganet InnoEnergy.

– Tanken är att möjliggöra mångskalig produktion av förnybar metanol, först i Sverige och sedan i resten av världen. Vi är ett utvecklingsbolag, vi gör allt som behöver göras för att fabriken ska kunna designas, placeras, få tillstånd, finansieras, byggas och gå i drift. Men vi behöver inte nödvändighetsvis äga den, det söker vi investerare till, säger Claes Fredriksson, grundare och vd för Liquid Wind.

Nu har Liquid Wind fått 18 miljoner kronor från det europeiska finansieringsorganet European Funding Institution (InnoEnergy) för att finansiera arbetet innan fabriken byggs. Det kommer räcka till ungefär hälften av kostnaden. Liquid Wind har en bit kvar på vägen, det är först under andra kvartalet 2021 som de tar beslutet om fabriken blir av.

E-metanol

Den vanliga och fossila metoden är att utvinna metanol ur naturgas. I e-metanol används inga fossila bränslen. Istället elektrifieras vatten vilket ger väte. Sedan tar man koncentrerad koldioxid som fångats in med hjälp av aminer i skorstenar från industrier med god koldioxidtillgång, som till exempel vid biogastillverkning. Koldioxiden och vätgasen förenas för att ge e-metanol.

– På det viset får vi ett helt rent fossilfritt bränsle. Ska båtar drivas på metanol ska vi kunna ha metanol som de kan köra på, säger Thomas Stenhede, Senior Technical Advisor på Liquid Wind.

Elprisets utveckling och den teknologiska utvecklingen har drivit på den här möjligheten enligt Liquid Wind, annars hade inte e-metanol varit konkurrenskraftigt nog.

Kräver att fler fartyg byter bränsle

Än så länge finns det inte särskilt många fartyg som går på metanol. Bland dessa kan nämnas ropax-fartyget Stena Germanica. Stena Bulk har beställt två tankfartyg som kommer att gå på metanol.

Liquid Water menar att efterfrågan på metanol ökar av att kunder vill se fartyg drivna av klimatneutrala bränslen men även av tvingande åtgärder som ökade koldioxidskatter och svaveldirektiv.

Därför tänker man sig att redare kommer att genomföra en övergång till metanol under de kommande åren.

– Då kan de känna sig trygga. Först kommer de att konsumera fossil metanol och sedan i takt med att vi utökar vår produktion av förnybar metanol kommer de att växla över tid. Insteget till neutralt bränsle blir väldigt elegant, säger Claes Fredriksson.

Tio år

För att få finansieringen för den första anläggningen måste företaget förbinda sig att sälja e-metanol i tio år framåt och för det letar man villiga kunder.

– Vi för många diskussioner men inget är färdigskrivet. Det ska vi också göra fram till 2021 och med hjälp av den här investeringen från InnoEnergy, säger Claes Fredriksson.

År 2023 förväntar sig Liquid Wind att ha en färdig produkt. Sedan är planen att bygga sex anläggningar i Skandinavien innan man inleder en internationell expansion.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]