Fotograf: Vogler / Wikimedia

Kategori: Politik | Folk/företag

Göteborgare blir ny infrastrukturminister

Anna Johansson (S) utsågs på fredagen överraskande till ny infrastrukturminister efter Catharina Elmsäter-Svärd (M) när statsminister Stefan Löfven gav sin regeringsförklaring. Anna Johansson har närmast varit biträdande kommunalråd i Göteborg.  

Anna Johansson är född 1971 och har bland annat varit ordförande för Göteborgs arbetarkommun och suppleant i Socialdemokraternas partistyrelse. 

Sedan 2009 har hon varit biträdade kommunalråd i Göteborg med med ansvar för förskola/skola, barn/unga samt frågor som rör fritid. Anna Johansson är för övrigt dotter till Göteborgs tidigare kommunstyrelseordförande och ”starke man” Göran Johansson. 

Oklar inställning

Det återstår att se vilken inställning till den svenska sjöfarten den nye infrastrukturministern har. En fingervisning om vad Socialdemokraterna generellt anser om olika sjöfartsfrågor – när de suttit i opposition – fick Sjöfartstidningen i juni i samband med en intervju med Anders Ygeman (S), dåvarande ordförande i riksdagens trafikutskott.

På frågan om om vad som är viktigast för svensk sjöfart svarade då Anders Ygeman:

– Det är att få till stånd en beskattning som gör att våra fartyg och rederier beskattas likvärdigt med de i våra grannländer, det vill säga tonnageskatten.

”Blir en icke-fråga” 

Han utvecklade resonemanget på följande sätt: 

– Det är mycket troligt att tonnageskatten införs om vi kommer till makten, för fortsätter det så här en mandatperiod till är det en icke-fråga. Då finns det ingenting kvar att beskatta. Det är den yttersta konsekvensen, att fartyg efter fartyg försvinner. Då är det snart bara Vägverket kvar med svensk flagg. 

På frågan om hur regelverket för de inre vattenvägarna ska utformas svarade Anders Ygeman (S) så här:

– Utgångspunkten är att regelverket ska vara så likt andra länders som möjligt, annars är det ingen poäng med att ha ett EU-direktiv, då kunde vi ha hittat på våra egna regler. 

Kritisk

Slutligen kan nämnas att Anders Ygeman (S) – som på fredagen utsågs till inrikesminister i Stefan Löfvens nya regering – i somras var mycket kritisk till den dåvarande regeringen: 

– Den här regeringen har gjort sitt yttersta för att missgynna både sjöfarten och järnvägen. Man har förhandlat bort Sveriges sjöfartsintressen och fått svaveldirektivet, man har inte genomfört tonnageskatten och man har inte kompenserat för svaveldirektivet som man lovade. På järnvägssidan har man dubblat banavgifterna, på vägarna har man inte lagt på en krona samtidigt som regeringens passivitet i EU när det gäller den olagliga konkurrensen från utländska lastbilar har pressat ner priserna på lastbilstransporter. Så både sjöfarten och järnvägen har blivit dyrare, medan väg har blivit billigare.

Inget om sjöfart

I sin regeringsförklaring pratade Stefan Löfven för övrigt en hel del om infrastruktursatsningar, där han bland nämnde att underhållet av järnvägen ska förbättras. Han nämnde dock ingenting specifikt om sjöfarten.

Mikael Damberg (S) blir näringsminister med ansvar för Näringsdepartementet.

Kommentarer

  • Pia Berglund, VD Sveriges Redareförening

    Grattis Anna! Det ska bli ett nöje att samarbete med dig!

  • Jan

    Anna visa nu att du kan gå till historien om den Kvinna som återskapade sjöfarten.
    Ta en kopia på det Norska NIS systemet och skapa en bred överenskommelse. så kommer du sakta men säkert se bildningen av klustret, med bemanningsbolag och rederier som kommer öka vart eftersom tiden går. Men tro inte det går på fyra år utan detta kommer ta sin tid att skapa efter decennier av vanvårdad sjöfartspolitik.

    • Johan

      ”Ta sin tid”..
      Ja, efter den nedmontering som har skett de senaste 30-40 åren lär det ta två tre livstider innan vi ens är halvvägs till vad vi var. Om det ens går.

  • Anonymous

    Ja gör så då ska du se att svenskt manskap är helt och hållet borta.. SIS är inte en lösning på problemet då kan ni lika gärna vara utflaggade så att man slipper skämmas för svenska flaggan..

  • Anonymous

    Kanske inte det bästa track record med tanke på kvitton i Göteborgs kommun etc. Upp till bevis!

  • Anonymous

    Ha inga förhoppningar – svenskarna är ett bondefolk med ryggen mot havet!

  • 'allå'allå'emliga armén

    Har hon betalat tillbaka ”lunchpengarna” (från Göteborgs allmännytta) som gick till damkläder i Cannes än?

    • Anonymous

      Kolla din dyngspridning av uppgifter innan du uttalar dig, det var inte Anna…

      • SJ

        Anna köpte mycket riktigt inte kläderna i Cannes men hon attesterade räkningarna eller ?

        • Anonymous

          Helt rätt att hon attesterade, men alla som vet hur attester går till, så är det mycket lätt att missa en granskning och eftersom UG själv behövde åka ner på plats för att verkligen kolla om det stämde, så förstår jag att Anna m.fl. kan missa sluga uppsåt att dölja skenbara utlägg… häng inte Anna, häng den som försökte fuska…

          • SJ

            Slenterian vid attesträtt är väl inget att förespråka.

  • Anonym

    Är ju väldigt oroväckande då hon varit en av de drivande för en låg Götaälvbro.

  • Anonymous

    De tar alltså andre-starke dam som i allra högsta grad varit delaktig i Infrastrukturs- och korruptionsskandalerna i Göteborg – och belönar med denna tjänst? Märkligt. Men tredje gången gillt får man hoppas!

    • Saj

      Man slutar aldrig att förundras.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.