Baltic Star, även känd som Birger Jarl, liggande vid Lunde hamn i Kramfors kommun hösten 2023.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart

Göteborg säger nej till Birger Jarl

Det ser mörkt ut för spekulanterna som drömmer om att ta Birger Jarl till Göteborg. Det kommunala fastighetsbolaget Älvstranden Utveckling AB säger nej till att upplåta en kaj.
Det var i slutet av april som det stod klart att par investerare från Göteborgsområdet ville köpa det klassiska fartyget Birger Jarl från den nuvarande ägaren Leif-Ivan Karlsson, som sedan 2022 haft fartyget liggande i Lunde hamn i Kramfors kommun.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] –>

Det var i slutet av april som det stod klart att par investerare från Göteborgsområdet ville köpa det klassiska fartyget Birger Jarl från den nuvarande ägaren Leif-Ivan Karlsson, som sedan 2022 haft fartyget liggande i Lunde hamn i Kramfors kommun.

Fartyget har väckt många rubriker under de senaste åren och har inte varit i trafik sedan 2013 då fartyget gjorde sin sista tur mellan Stockholm och Mariehamn.

Hänger på kajplats

Kent Marjamäki är talesperson för de investerare från Göteborgsområdet som säger sig vara intresserade av att köpa fartyget för att inledningsvis etablera en hotell- och restaurangverksamhet i Göteborg och sedan starta en kryssningsverksamhet till Travemünde. Men just nu ser det mörkt ut.

– Det verkar vara väldigt svårt att få en kajplats i Göteborg, vi har försökt alla vägar, säger han.

Enligt Kent Marjamäki har enda hindret för spekulanterna varit tillgång till en kajplats.

– Allt hänger på det, men nu börjar säljaren bli lite otålig eftersom det finns fler spekulanter. Det finns fyra stycken enligt ägaren, men han har lovat fartyget till detta gänget först. För det hade varit väldigt roligt att få henne till Göteborg, säger Kent Marjamäki.

Kan inte lösa det

Det kommunala fastighetsbolaget Älvstranden Utveckling AB i Göteborg äger ett stort bestånd av kajer i staden. Det är också de som fått frågan om var Birger Jarl skulle kunna ligga. Martin Nilbo är teamledare på uthyrningsavdelningen på bolaget och har haft frågan på sitt bord.

– Det stämmer att vi fått frågan om det finns möjlighet att hyra en kajplats lite mer stadigvarande. Men jag har vänligt men bestämt svarat att vi inte kommer att kunna lösa det, säger han.

Finns stadsutvecklingsplaner

Älvstranden Utveckling AB äger exempelvis kajer i både Eriksberg och vid gamla Götaverken, men ingen av platserna är lämpliga för Birger Jarl enligt Martin Nilbo.

– För alla de kajer som vi har i vårt bestånd där man skulle kunna lägga ett fartyg lite mer stadigvarande finns det stadsutvecklingsplaner, säger han.

Det främsta alternativet skulle ha varit vid någon av Götaverkens kajer.

– Det är en kaj som är avsedd för industribruk och som är i hyggligt skick. Där skulle ett fartyg kunna ligga i ett till två år, men samtidigt har vi stadsutvecklingsplaner där samtidigt som det planeras för en gång- och cykelbro över älven där så svaret blir nej. Det är snarare så att vi framöver kanske kommer att behöva fundera på att flytta det fartyg för hemlösa som ligger där idag, säger han.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]