[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]aktiva logistikregion.
Enligt tidningen finns det flera orsaker till att Göteborg – eller närmare bestämt Stor-Göteborg, vilket innebär de 13 kommunerna i Business Region Göteborgs nätverk plus Borås – återigen hamnar i topp över landets logistikregioner.
Oceangående direktlinjer
Bland annat har man Nordens största import-/exporthamn med oceangående direktlinjer och ett 25-tal tågpendlar för järnvägsgods till Sverige och Norge, och man har också en närhet och ett samarbete med Osloområdet.
Dessutom uppmärksammas det korta avståndet från importhamn till lager, regionens miljöfokus, den väl fungerande transportinfrastrukturen samt regionens kvalificerade logistikutbildningar.
Sammantaget innebär det att Göteborg får toppbetyg inom infrastruktur, tillgång till logistikkompetens och samarbetsklimat.
Örebro på andraplats
Under de tio år som tidningen Intelligent Logistik rangordnat landets mest attraktiva logistikregioner har tre regioner hela tiden avlöst varandra i toppen efter ettan Göteborg, nämligen Örebroregionen (Örebro, Hallsberg m.fl.), Östgötaregionen (Norrköping, Linköping m.fl.) samt Jönköpingsregionen (Jönköping, Nässjö m.fl.).
I år var det Örebroregionens tur att hamna på andra plats, med motiveringen att man har ett optimalt geografiskt läge närmast Sveriges demografiska mittpunkt i Hallsbergs kommun.
Samtliga tre nämnda regioner har dessutom under de senaste åren både startat och utvecklat framgångsrika nätverk för att attrahera nya logistiketableringar.
Helsingborg på g
Värt att notera är att Helsingborg anses vara ett allt starkare logistikområde, bland annat tack vare den växande oceanhamnen och en mycket väl utbyggd infrastruktur.
Även Halmstad uppmärksammas för sitt hamnsamarbete med Varberg, som anses vara framsynt och strategiskt.
Rangordningen över landets logistikregioner är bland annat baserad på det geografiska läget, tillgänglighet och hållbarhet i logistisk infrastruktur, etableringar av logisktikanläggningar, utbud av logistikservice, akademiska utbildningar, affärsklimat och nätverk inom regionen samt pris och tillgång på mark för nyetableringar.
[/flowy_subscriber_only]