Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Ekonomi | Reparationsvarv

Götaverkendocka såld till Danmark

Den mindre av Damen Götaverkens två dockor har sålts till reparationsvarvet i danska Thyborøn.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ålts till reparationsvarvet i danska Thyborøn.

Nu är det klart att den mindre av de två flytdockorna som tillhört nu nedlagda Götaverken har sålts. Det bekräftar verksamhetens likvidator, Morgan Hallén på advokatfirman Vinge, via sms till Sjöfartstidningen.

Morgan Hallén har försökt hitta en köpare till dockorna sedan juni 2014 och nu ska alltså den mindre av de två till reparationsvarvet i Thyborøn på danska Jyllands västkust.

– Docka 1 har sålts till Thyborøn Ophalerbedding AS i Danmark, säger Joel Zetterström, advokat på Vinge som handlägger ärendet tillsammans med Morgan Hallén.

Enligt Joel Zetterström har ett 30-tal organisationer visat intresse för antingen en eller två av dockorna. Och sedan förra sommaren har en auktion pågått.

– Auktionen kring den större av dockorna är dock ännu inte klar. Jag kan inte uttala mig om när det blir, säger Joel Zetterström.

Enligt honom så ansvarar nu det danska varvet för transporten av dockan, något som kommer ske ”i närtid”.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Nisse

    Grattis Danmark

  • Per Johan Ekelöf

    Det är en flytdocka. En torrdocka har (hade) vi på Eriksberg

    • Adam Bergman

      Det har du helt rätt i. Ibland går det för snabbt när man vill få ut nyheten till er läsare! Tack för att du uppmärksammade.

      /Adam Bergman, reporter

  • Anonymous

    Vad hände med gruppen som ville fortsätta varvsrelaterad verksamneht? Köpte inte Premator dockan?

  • Dan Mark

    Danmark ar sedan lange med I matchen.
    Sverige sitter langst upp pa laktaren och ser inte ens pa, helt ointresserade.

  • Anonymous

    Tyvärr har man svårt att få loss marken då Älvstrandens Utvecklings AB fortfarande försöker få Damen att ta ansvar för TBT´en i marken, vilket är intressant då TBT slutade användas 1993 och Damen tog över varvet år 2000. När Älvstrandens Utveckling tog över marken 1992/1993 från Celsius krävdes inget ansvar från den gamla markägaren som också var ansvarig för TBT utsläppen mellan 1977 och 1993.

    Gött jobbat Älvstranden utveckling AB (Göteborgs kommun)!

    • Anonymous

      Härligt med rak information från folk som vet saker! Tackar

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]