Fotograf: Martin Olsson

Kategori: Haveri | Torrlast

Göta älvbron påkörd

Torrlastaren Jongleur körde under söndagsnatten in i Göta älvbron. Fartyget klarade sig utan större skador men bron behövde repareras.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]bron behövde repareras.

Det var strax före midnatt, natten mellan söndag och måndag, som fartyget Jongleur körde in med förmasten i Göta älvbron. Fartyget hade lämnat Göteborgs hamn och var på väg upp genom Göta älv, mot Otterbacken.

Enligt Emilie Wallsten, presskontakt på Sjöfartsverket, klarade sig fartyget utan några större skador.

Mindre skador på fartyget

– Det var förmasten på fartyget som slog i bron och främst ankarlanternan skadades. Efter olyckan kunde Jongleur fortsätta upp genom älven, säger hon till Sjöfartstidningen.

Jongleur klarade sig alltså utan större skador men Göta älvbron skadades så pass allvarligt att broöppningen hölls stängd under stora delar av måndagen.

Förhoppningsvis åtgärdat under måndagen

– Det är några besiktningsburar som har skadats och under måndagsförmiddagen hade vi personal ute som inspekterade skadorna, säger Eva Rhodin, kommunikationschef på Trafikkontoret i Göteborg.

– Trafiken på bron rullade som vanligt och de fartyg som inte kräver broöppning kunde också köra utan problem.

Enligt Eva Rhodin åtgärdades skadorna under måndagen och på eftermiddagen genomfördes en provöppning.

– Nu fungerar allt som det ska och sjötrafiken påverkas inte längre.

Transportstyrelsen undersöker

Baserat på de uppgifter som lotsen hade fått gällande vattenstånd och fartygets höjd fanns det, enligt Emelie Wallsten på Sjöfartsverket, ingen anledning att misstänka att fartyget inte skulle klara sig under bron.

– Men Transportstyrelsen ska undersöka orsakerna till olyckan, säger hon.

Torrlastaren Jongleur, på 3030 dwt, ägs och drivs av det polska rederiet Baltnautic Shipping. Fartyget är byggt 1999 och är flaggat på Saint Vincent & Grenadinerna.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Sven

    Härligt att Sjöfartstidningen är på hugget! Bara 2,5 timmar efter GöteborgsPosten! Däremot så sktev GP att dom hade kört ner akterlanternan i förmasten?! Så det är ju tur att ni inte bara kopierar nyheterna

    • Adam Bergman

      Hej Sven,
      Kul att du gillar att vi är på hugget! Anledningen till att vi är några timmar senare är att vi – förutom att vi inte har samma omfattande bemanning som GP har – inte bara bevakar Göteborg utan också resten av Sverige och i viss mån Finland. Och ibland får vi göra prioriteringar över vilka händelser som är viktigare att rapportera om eller vad vi har att göra i övrigt på redaktionen. Och i det här fallet bedömde vi att omfattningen inte var så stor, därför dröjde vår publicering något.

      Och att kopiera en artikel skulle det aldrig vara tal om. För vår del är det viktigt med förstahandsinformation när sådana här saker sker. Och dessutom vill vi att informationen skall vara korrekt.

      Adam Bergman, reporter

    • Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves

      Haha, jag är inte förvånad. Det blir så att säga tydligt hur mycket som de begriper på GP.

  • Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves

    Bästa hade varit om bron var öppen och inte gick att stänga. Kanske då kommer politikerna få upp ögonen hur viktig denna genomfart är.

    Man gör så mycket fel med nya bron att jag inte tror det är sant. Den nya bron borde rimligtvis ha högre segelfri höjd, inte lägre.

  • Torsten Jacobsson

    Ja, och när den nya bron har sänkts till KIaAndreassonshöjd, så kommer vi säkert att få fler rapportet om påseglingar. When shell they ever learn?

  • Sten Göthberg

    Oavsett orsaken till söndagens påsegling av bron bekräftar detta bara att det finns risker och då i synnerhet med en hårt trafikerad lågbro. Vi som vid olika tidpunkter och tillfällen starkt argumenterat mot en lågbro vet att det enbart finns ett argument för en lågbro. Detta argument är helt av politisk karaktär och tar ingen som helst, eller mycket begränsad, hänsyn till kollektivtrafiken, sjöfarten eller industrier och kommuner uppströms älven. Hoppet står nu till avgörandet i MöD som förhoppningsvis fattar sitt beslut på riktiga grunder.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]