Göteborgs hamn.

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn

Godsvolymerna fortsätter att öka i Göteborgs hamn i flertalet segment. Det visar hamnens volymsiffror för årets första kvartal.
Trots att världshandeln under årets första kvartal starkt har präglats av coronapandemin så ökar flödena genom Göteborgs hamn i segmenten container, roro och nya bilar. Det skriver hamnen i ett pressmeddelande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] att världshandeln under årets första kvartal starkt har präglats av coronapandemin så ökar flödena genom Göteborgs hamn i segmenten container, roro och nya bilar. Det skriver hamnen i ett pressmeddelande.

Störst ökning under det första kvartalet skedde i hamnens roro- och bilterminaler. De intraeuropeiska roro-flödena till och från Göteborgs hamn ökade med tre procent till 141.000 hanterade enheter jämfört med samma period 2020.

Antalet nya bilar hanterade i Göteborgs hamn uppgick till 73.000, vilket innebär en ökning med nio procent jämfört med första kvartalet 2020, uppger hamnen vidare. Under slutet av 2020 skedde en viss återhämtning från den kraftiga nedgången under april och maj, och under första kvartalet tog återhämtningen fart på allvar. Främst är det exportbilar för den europeiska marknaden som ökar.

Efter en trevande start på året tog containerhanteringen fart rejält i mars, skriver hamnen. Månaden blev den enskilt starkaste sett till volymer på containersidan i hamnen sedan februari 2013. Totalt sett landade ökningen för kvartalet på en procent, jämfört med samma kvartal 2020 som också det var ovanligt starkt. Denna ökning alltså trots försvårande pandemieffekter och påföljande tomcontainerbrist.

– Vi har ett betydligt svårare läge nu än vad vi hade för ett år sedan. Att volymerna trots detta ökar i Göteborgs hamn visar på hur anpassningsbar och lösningsinriktad logistikbranschen är. Alla arbetar väldigt hårt på i alla led för att parera de utmaningar som uppstått, och i Göteborg och Sverige kan vi konstatera att vi tillsammans varit väldigt framgångsrika, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB, i en kommentar i pressmeddelandet.

I passagerarsegmenten där kryssning och färja ingår, syns däremot samma fortsatta effekter till följd av de rese- och avståndsrestriktioner som präglade större delen av förra året. Jämfört med första kvartalet 2020, då dessa restriktioner infördes först i mars månad, var minskningen av passagerare 71 procent.

Även vad gäller minskningen av energiprodukter har det bredare världsläget stor inverkan, där efterfrågan minskat under pandemin. Totalt minskade hanteringen med tolv procent i hamnen jämfört med förra året. Volymerna var som lägst i januari men återhämtade sig något under kvartalet, uppger Göteborgs hamn.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]