Göteborgs hamn.

Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik

Godsvolymerna ökar i Göteborgs hamn

På containersidan ökade volymerna i Göteborgs hamn med 16 procent under kvartal tre, trots fortsatta störningar i de globala godsflödena. Det visar färska siffror över hamnens hanterade volym till och med september månad.
Alltmedan pandemin planar ut kvarstår en stor eftersläpning i många av världens större hamnar. I Göteborgs hamn syns dock få spår av globala störningar. Det skriver hamnen i ett pressmeddelande om det senaste kvartalets godsstatistik.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] till och med september månad.”} /–>

Alltmedan pandemin planar ut kvarstår en stor eftersläpning i många av världens större hamnar. I Göteborgs hamn syns dock få spår av globala störningar. Det skriver hamnen i ett pressmeddelande om det senaste kvartalets godsstatistik.

 – Vi har fortsatt riktigt bra siffror, men bakom dem ligger mycket slit från många olika aktörer i och kring hamnen. Vi arbetar hårt för att hålla i gång flödena trots de globala störningar vi behöver förhålla oss till, säger Elvir Dzanic, vd på Göteborgs Hamn AB, i pressmeddelandet. 

I Göteborgs hamn är balansen mellan importerade och exporterade containrar i det närmaste 50-50, skriver hamnen. Balansen gör att en importcontainer som töms snabbt kan lastas med exportgods och vice versa. 

Kortsjötrafiken ökade kraftigt

– Det gör att den globala containerbristen inte får samma effekt i Göteborg som i många andra hamnar. Det är också en viktig faktor i att vi också tagit marknadsandelar under året, på bekostnad av svenska hamnar som är främst import- eller exportinriktade, säger Elvir Dzanic. 

Källa: Göteborgs Hamn AB

Både kortsjö- och översjöcontainertrafiken (inom/utom Europa) växte, där ökningen på kortsjö var mest markant med en uppgång på 23 procent under årets tredje kvartal. 

Hamnens intraeuropeiska rorotrafik – den som tar rullande gods till och från Storbritannien, Danmark, Tyskland och de centraleuropeiska hubbarna Gent och Zeebrugge i Belgien – ökade med totalt nio procent under årets tredje kvartal, uppger hamnen vidare.

Under tredje kvartalet dubblerades passagerarantalen i Göteborgs hamn jämfört med förra året. Även kryssningstrafiken har återhämtat sig starkt med 60 anlöp mellan januari och september, jämfört med 2020 års närmast totala nedstängning. 

Infrastrukturprojekt bidrar till ökning av torrbulk

Efter att ha varit låg under första halvåret har en numera ökad efterfrågan på energiprodukter gett utslag på hamnens hantering. Under tredje kvartalet ökade volymerna med sex procent. 

Torrbulk, som sand, grus och projektplaster som byggelement, rör, brodelar och husmoduler, ökade med fem procent under året, skriver hamnen vidare. Ökningen hänger bland annat ihop med att mycket av de komponenter som används i pågående infrastrukturprojekt i Göteborg kommer in sjövägen.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]