Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Fartygsaffärer | RoRo

Godby Shipping köper roro-fartyg

Godby Shipping har avtalat om köp av roro-fartyget Baltica från Lillbacka Powerco och beräknas ta över fartyget i oktober 2015.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]fartyget i oktober 2015.

Fartyget kommer att behålla sitt nuvarande namn och får troligen finsk flagg. Baltica har lastkapacitet för drygt 2.200 filmeter och är byggd i Korea 1990 som Ahlers Baltic.

Dan Mikkola, vd för Godby Shipping, säger att fartyget är relativt gammalt men nyligen har dockats och genomgått femårsklassning. Rederiet förväntar sig tio års återstående livstid för Baltica.

– Hur länge vi behåller fartyget får marknaden och framtiden utvisa, sägerDan Mikkola till Sjöfartstidningen.

Baltica är för närvarande sysselsatt av TransProCon på timecharter, och enligt överenskommelse med TransProCon och Lillbacka tar Godby Shipping över det befintliga befraktningsavtalet som i första hand sträcker sig till årets slut. Befraktaren har option att förlänga avtalet till slutet av 2016.

Marknaden förbättras

– Den grundläggande orsaken till att vi köper fartyget är att vi har en positiv syn på sjöfarten och att utveckla vårt företag och tonnage och kunna erbjuda våra kunder lösningar, säger Dan Mikkola.

Han ser också att roro-marknaden har förbättrats.

– Våra senaste nybyggen levererades för åtta år sedan, det börjar bli dags att göra någonting. Marknaden visar tydliga tecken på att piggna till och på lite längre sikt vill vi göra nybyggen. Det känns inte som att marknaden är riktigt där ännu och att det kommer att ta ett tag innan vi kommer dit. Vi tyckte att vi behöver göra något redan nu, före nästa nybyggnadsprojekt kommer igång.

Dan Mikkola säger vidare att Godby Shipping är ganska nära en situation där alla rederiets fartyg snart kommer att vara sysselsatta på långsiktiga kontrakt. Detta är också en orsak till att flottan utökas.

– Det är i och för sig bra, men samtidigt betyder det att vi inte skulle ha något tonnage att erbjuda kunder.

Miranda levererad till Stena

Roro-fartyget Miranda återlevererades den 20 september till Godby Shipping efter en charter till italienska GNV och gick därefter till Algeciras för att den 25 september inleda sin befraktning till Stena Roro. Under den första tiden av befraktningsavtalet kommer Miranda att via en så kallad relet gå i linjetrafik för Balearia mellan Algeciras och Tanger Med.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Fina nyheter inom åländsk shipping.

  • kaj sundberg båtsman

    kanske mikkola borde göra lite bissnes med eckerö

    • Anonymous

      Eckerö vill inte sälja åt finska rederier

  • Alvar West

    Nice!

  • Erika

    Kul!

  • lättmatros

    Blandbesättning?

  • Anonymous

    självklart 🙂

  • Anonymous

    Det låter väl troligt att det blir blandbesättning, det har man redan på tex Link star.

  • Anonymous

    Kommer inte besättningen bara följa med fartyget då?

  • Anonymous

    Mig veterligen har de bara blandbesättning på deras båtar som inte kör i Europa, alltså deras båtar i Karibien och medelhavet. Detta fick jag bekräftat av dem i våras, kanske har de börjat med blandbesättningar på alla deras båtar nu om det är så att Link Star kör mixed crew..

  • Anonymous

    Det är kul att se sitt gamla rederi i sådan glans.
    En eloge till dig B-E Sjöberg, som satsat hela ditt liv för detta kompani och nu är det andra GUBBIGA maskinister som på grund av sin dåliga ekonomi drar det vidare.
    Vad skall man tycka och tänka????
    Med hälsning.
    Ralf Nyback.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]