Endast 67 fartyg på 500 brutto eller mer blev totalförluster förra året vilket kan jämföras med 140 år 2000. Det skriver International Union of Marine Insurers, IUMI som menar att orsakerna är bättre fartyg, bättre inspektionsverksamhet, skärpta regelverk och teknikutveckling. Totalförlusterna motsvarade 0,1 procent av världshandelsflottan mot 0,3 procent 1996 och nästan 0,5 procent 1990. Däremot ökar antalet stora skador kraftigt, från 228 år 1998 till 685 förra året. Med 35 procent är maskinskador den största kategorin, följt av grundstötningar och kollisioner. Enligt IUMI är den goda sjöfartskonjunkturen en ”bov i dramat”. Rederierna driver fartyg och besättningar hårt och en del skjuter upp säkerhetskontroller och rutinmässigt underhåll för att hålla kvar fartygen i marknaden. Någon utskrotning sker inte och antalet äldre och undermåliga fartyg i drift ökar. Samtidigt ökar bristen på välutbildat och erfaret sjöfolk. Teknikutvecklingen har visserligen bidragit till färre totalförluster, men samtidigt har fartygen blivit dyrare att reparera, framförallt gäller detta maskinskador.
[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]