[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]fraktare på Medelhavet.
Det åländska roro-fartyget Miranda har varit tidsbefraktat till det spanska rederiet Trasmediterranea (Trasmed) sedan januari 2013.
– De konstaterade att volymerna har vuxit bra och bunkerpriserna är låga, så de har istället valt att reaktivera ett av sina egna, tidigare upplagda fartyg, säger Dan Mikkola, vd på Godby Shipping till Sjöfartstidningen.
Sommartrafik
Miranda kör nu för det italienska färjerederiet Grandi Navi Veloci (GNV) och kommer att gå i linjetrafik mellan Genua i norra Italien och Palermo på Sicilien till slutet av september.
Dan Mikkola berättar att Miranda under uppbyggnadsfasen till högsäsong kommer att göra två rundresor mellan Genua och Palermo per vecka, därefter tre.
– Det är uttryckligen för att stöda deras trafik under sommaren, det är frågan om att lyfta av gods från färjorna så att de frigör plats för personbilar.
Första avgången i fredag
Miranda återlevererades från Trasmed den 7 maj och dockades därefter i Genua. Chartern för GNV inleddes den 16 maj och den första schemalagda avgången från Genua är den 22 maj.
Fartyget är byggt i Tyskland 1999 och har en lastkapacitet om drygt 1.600 filmeter.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Så länge som de håller sig norr om Sicilien så blir det nog bra. Vilket de borde göra på den rutten.
Har pratat med en del fartyg som kör i Medelhavet och det senaste året har man lagt om rutten så att man alltid går norr om Sicilien. Man vill inte åka på de problem och kostnader som resor söder om innebär.
Artikeln är stängd för fler kommentarer