Fotograf: Nakilat

Kategori: Fartygsutrustning | Miljö | Politik

Globalt steg framåt för LNG

Qatar satsar på LNG som marint bränsle. Flytande naturgas tar därmed ett stort steg mot att bli framtidens bränsle även inom högsjöfarten.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ven inom högsjöfarten.

Qatar är världens största exportör av LNG och att landet tar steget att ge sig in på marknaden för LNG för marint bruk öppnar möjligheter för att vi ska få se exempelvis det större tanktonnaget börja köra på LNG. Hittills har vi i huvudsak sett fartyg som används i kortsjöfart använda LNG som bränsle, med undantag av fartyg som fraktar LNG som använt avkok från lasten som bränsle i årtionden. Strategin för att promota LNG ska gälla alla staterna i GCC, Gulf Cooperation Council.

Regler om ombyggnation

Ett steg på vägen bidrar klassningssällskapet DNV GL med genom att nu släppa regler, en så kallad Recommended Practice, för hur bunkring av LNG ska gå till i Mellanöstern och Sydasien.

Tidigare i år beställde tre bolag, Nakilat, Qatargas and RasGas Company Limited, från Qatar en ombyggnation av en Q-max-tanker till LNG-drift. Fartyget har en långvarig maskin från MAN som ska byggas om på varv i Qatar. Qatar har också gått in i grekiska LNG-projekt med målsättning att sälja mer LNG för marint bruk där.

Läs mer om LNG som marint bränsle och dess framtidsutsikter i en intervju med Klas Ljungmark i nästa nummer av Sjöfartstidningen, som är ute hos prenumeranterna i morgon, fredagen 23 maj.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]