[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dt som finns i området.
Detta avslutar 838 dagar av fångenskap för de två danska befäl och fyra filippinska sjömän som i januari 2011 tillfångatogs av somaliska pirater strax efter avgång från Salalah i Oman. Där hade Leopard satt iland de beväpnade vakter, som hade varit med på resan från Aden.
Frigivningen kom till stånd efter en överenskommelse om en lösensumma, som hittills är hemlig men bedöms till cirka 7 till 8 miljoner USD, som har levererats i flera paket från små flygplan. I tisdagen levererades den sista delen av summan och när den var räknad och godkänt blev gisslan körd till kusten.
Gisslans mår, med tanke på omständigheterna, bra men styrman Sören Lyngbjørn var så svag att han inte kunde gå vid frigivandet men det förväntas inte orsaka någon bestående skada.
Rederiet Shipcraft ApS blev omedelbart efter frigivningen utesluten ur Redareförening af 2010, där företaget har varit medlem sedan 2010. Detta är första gången i modern historia, som en medlem av rederiforeningen uteslöts från medlemskap.
– Vi menar att en skeppsredares primära roll är att stödja sitt sjöfolk och göra allt i sin makt för att se till deras välbefinnande. Vi anser att det inte har skett i detta fall, och därför vill vi inte ha Shipcraft som medlem, säger Søren Nørgaard Thomsen, som är ordförande i Redareförening af 2010.
Shipcaft ägs till merparten av den svenska medborgaren John Arne Larsson.
Fartyget Leopard, som attackerades av pirater i januari 2011, blev i februari i år såld till Indonesien för en miljon dollar.
[/flowy_subscriber_only]