Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Miljö | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Germanicas metanoldrift invigd

Inför nära hundra inbjudna gäster invigdes Stena Germanica som världens första metanolfartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]dens första metanolfartyg.

– Hegemonin kring olja som varit gällande genom sjöfartens moderna historia kommer brytas.

Med de orden invigde Carl-Johan Hagman, vd för Stena Line, världens första metanoldrivna fartyg – Stena Germanica – i Göteborg under måndagen.

Resultatet av flera års utvecklingsarbete

På plats på Stenas Tysklandsterminal i Göteborg fanns nära hundra inbjudna gäster. Där var allt från riksdags- och kommunpolitiker till rederirepresentanter och andra personer ur sjöfartsbranschen.

– Det är flera års utvecklingsarbete som vi nu ser resultatet av. Och det är väldigt kul att visa att vi kan hantera de nya miljöutmaningarna som branschen ställs inför, säger Carl-Johan Hagman, till Sjöfartstidningen.

Han hoppas också på att metanolen som bränsle ska kunna få ett större genomslag i sjöfartsbranschen, även globalt, i och med att Stena nu gjort denna satsning.

Common rail-lösning

Stena Germanica gick in på Remontowa-varvet i Gdansk, Polen, i slutet av januari och hon har precis i dagarna anlänt till Göteborg igen.

Det som skett är att Stena Line – genom systerbolaget Stena Roro och tillsammans med motortillverkaren Wärtsilä – har konverterat en av fyra huvudmaskiner till att drivas på metanol. Metanolsystemet är ett så kallat common rail-system – alltså påhängt utanpå det vanliga dieselsystemet.

De övriga tre maskinerna är förberedda för en snabbare och smidigare konvertering senare i år, när den första motorn är testad och klar.

”Utan innovation stagnerar vi”

På plats för att tala vid invigningen på måndagen fanns också Wärtsiläs chef för servicedivisionen Pierpaolo Barbone. Även han visade stolthet den här dagen och menade att det hela var ett resultat av ett gott samarbete mellan Wärtsilä och Stena Line.

– Utan innovation stagnerar vi och hela samhället, därför är ett sånt här projekt viktigt, menar han.

Sjöfartsverket följer efter

Även Sjöfartsverkets generaldirektör Ann-Catrine Zetterdahl berömde Stena Line och Wärtsilä för deras innovation i sitt tal till de inbjudna gästerna.

– Ni väntar inte på att andra ska gå före utan ni går först.

Hon avslöjade också att Sjöfartsverket själva tagit beslut om att genomföra tester med metanoldrift på en av sina lotsbåtar under 2016.

Investering på 220 miljoner

Enligt Carl-Johan Hagman har metanolkonverteringen av Germanica kostat cirka 220 miljoner svenska kronor, där EU:s transportprojekt Motorways of the Seas har bidragit med halva kostnaden. Och enligt Stena Line minskar utsläppen av växthusgaser markant med metanolen som drivmedel, jämfört med internationella bunkerbränslen.

Men en av de stora frågorna och något som många undrar över är om det överhuvudtaget är lönsamt att driva ett fartyg på metanol.

Hoppas på utvecklad infrastruktur

– Vi har ett samarbete med metanolleverantören Methanex och vi menar att vi kan få detta att gå ihop. Och förhoppningen är att ju fler som börjar köra på metanol desto mer kommer infrastrukturen kring metanolen utvecklas, säger Carl-Johan Hagman.

Nu ska Stena Germanica gå i reguljär trafik igen. Och förhoppningen är att de inom några veckor ska bunkra den första metanolen för att köra igång med tester av den konverterade maskinen. När de övriga maskinerna ska konverteras är ännu inte bestämt.

Fler bilder och kommentarer från invigningen hittar ni här. Ett längre reportage om konverteringen och varvsbesöket kan du läsa i senaste numret av Sjöfartstidningen, nummer 3.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Grattis Stena!

  • Lars-Inge Thell

    Miljövänligt i all ära men varifrån kommer metanolen? Är det från förgasad stenkol kan jag inte se det miljövänliga i det. Björn Gillbergs projekt med förgasning av skogsråvara hade varit det absolut bästa alternativet med korta transporter ner till Göteborg med tankbåt via Göta älv. Kolla på http://www.varmlandsmetanol.se och försök bilda er en egen uppfattning om hans projekt vad gäller arbetstillfällen i Sverige som det så väl behövs. Methanex tillverkar sin metanol av naturgas som grundsten och då kommer ytterligare en fråga varför gå över ån efter vatten när det hade gått lika bra att köra på Ecopar som också är tillverkat av naturgas i GÖTEBORG. Kolla in på http://www.ecopar.se. Själv använder vi ecopar till traktorena UTAN dyra ombyggnader kort sagt inga ombyggnader över huvud taget fullt blandbart med vanlig dieselolja, bara tuta och köra.
    Lars-Inge Thell, TC, fritidsbonde och alltmuligtmand.

    • Anonym

      Det handlar inte endast om tillgång utan även om bränslepris. Det finns ingen skattesystem på marina bränslen för fartyg i internationell trafik idag och det är (S)ECA reglerna som är drivkraften bakom bränslevalet marint. Varken Gillbergs metanol eller Ecopar bränslet kommer i närheten av priset på metanol producerat av NG idag och om de skall vara konkurrenskraftiga som måste det finnas någon subventionssystem på plats. NG metanol är en väldigt bra alternativ idag som kan ses som mellansteg innan andra råvaror for metanol produktion som skog och CO2 blir kommersiellt genomförbara.

      • Sverker Ödesjö

        Många stirrar sig blinda på att staten skall subventionera hit eller dit, eller vilket staten gillar allra mest, att beskatta, hit eller dit.
        Om staten(läs banksystemet) inte lägger sina giriga fingrar på detta överhuvudtaget, så är det ett självklart att metanol producerad av skog är mest ekonomiskt och mest förnuftigt, även för vårt land som helhet.

        • Anonym

          Hur tänker du här Sverker?
          Att producera NG metanol kostar idag ~180USD/MT när det lämnar fabriken.
          Grön-producerat metanol kostar x2 – x3 ggr så mycket när det lämnar fabriken, dvs förre någon beskattningssystem tillämpas. Mest ekonomiskt är det definitivt inte och vi alla vet att det finns ingen samband mellan förnuftet och politiken …

  • Sverker Ödesjö

    Instämmer med Lars-Inge Thell, samt mig själv i ett tidigare inlägg. Varför stoppar statsmakten Björn Gillbergs Värmlandsmetanol (och andra liknande projekt) som gör vårt land energioberoende? Det finns naturligtvis skäl till detta huvudlösa beteende. Och eftersom staten inte vill prata om detta, utan bara tiger käft, så är det naturligtvis en känslig sak som man medvetet döljer. Det är då vi medborgare skall börja agera, för statsmakten vill oss inte väl, utan dom vurmar för något annat ekonomiskt intresse, än oss som betalar deras löner. Akta er politiker, så det inte bara är jobbet som tas ifrån er.

  • Claes

    Roligt med företag som vill vara i framkant, stor eloge till Stena!
    Tror dock inte att methanol är ett alternativ för sjöfarten av många anledningar, och det verkar som att Stena egentligen har insett det också.. Planen var för två år sedan att ha 10 konverterade fartyg år 2016, hittills har vi en huvudmaskin. Pga. att Stena promotat methanol under så lång tid är det för sent att kasta in handduken. Känns som att projektet är gjort mer för att visa att det går överhuvudtaget.. Sen får vi inte glömma marknadsföringen, den är priceless!

  • Lars-Inge Thell

    Då är det politikernas vilja eller snarare ovilja att bidra till miljövänligheten när metanolen skall fraktas från Canada med högsvavligt bränsle tills det att man kommer in i SECA område och där skiftar man till lågsvavligt. Här kan jag inte låta bli att relatera till Strindbergs axiom ” Det är synd om människorna ” . Slut citat. Bara svavlet släpps utanför är det då OK ?Miljö ?

  • Sverker Ödesjö

    Det finns många intressanta aspekter på Metanol. Rekommenderar boken (metanol-bibeln) ”The Methanol Economy” av professor Ohla. Finns på svenska också.
    Man kan tillverka metanol av CO2 + solljus. Dels så slipper man alla påhittade avgifter för denna gas, och utsugningsmetoden med utsläppsrätter, som påminner om avlatsbrev (synda gärna och mycket, och betala för det!)
    Den riktigt stora möjligheten för ekonomisk vinning är då skönjbar. Den som tar hand om den fruktade och kostsamma CO2-gasen skall ju i konsekvensens namn, naturligtvis erhålla motsvarande pengar.
    Simsalabim, ta om hand om CO2, och erhåll stålar för det, samt gör metanolbränsle, och erhåll stålar för det. Vinn-vinn, är bara förnamnet!
    Vem förverkligar detta först och blir omåttligt rik på kuppen?

  • Björn Södahl

    En modig satsning och ett stort steg för sjöfarten. Grattis Stena!

  • Andreas Åsenholm

    Det behövs fler pionjärer inom den svenska och europeiska sjöfarten. Vi kan bara hoppas att satsningen ger utdelning .Lycka till och Tack att ni finns !

    • Anonymous

      Du menar väl att du tackar deras mammor och pappor för att de finns (?)

  • Anonymous

    Mycket väsen för lite ull eller?
    En maskin av fyra konverterad och den är inte ens körd på metanol ännu (allt enligt artikeln).
    Kostade det 220 miljoner så långt eller är det inklusive de tre resterande maskinerna?
    Rum för lite förtydliganden från SST och ödmjukhet från Stena eller?

    • En tiger i tanken

      Precis min tanke ocksa. Denna nyheten har jag nu last I otal internationella sjofartsnyheter. Men annu har dom ju inte kort pa methanol. Kanske skulle man vantat med att sla sig for brostet tills man vet att det fungerar I praktiken.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]