Gävle hamn.

Fotograf: Gävle Hamn

Kategori: Hamn/Logistik

Gävle hamn introducerar landström 2022

Gävle Hamn planerar att erbjuda landström till fartygen vid energiterminalen med start sommaren 2022. 
Gävle Hamn har beviljats stöd från Naturvårdsverket via Klimatklivet för att introducera möjligheten till landström, och till sommaren 2022 blir det verklighet, skriver hamnen i ett pressmeddelande. Parallellt utrustar flera rederier sina nybyggda fartyg för att kunna ta emot el vid kaj.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only] landström, och till sommaren 2022 blir det verklighet, skriver hamnen i ett pressmeddelande. Parallellt utrustar flera rederier sina nybyggda fartyg för att kunna ta emot el vid kaj.

Som en del i arbetet med att uppnå Parisavtalet vill hamnen sänka trösklarna för att godshantering och transporter via hamnen ska kunna nyttja förnyelsebara bränslen och fossilfri el. Genom att erbjuda elanslutning för fartyg vid kaj, ges fartygen möjlighet att ha sina hjälpmotorer avstängda under tiden i hamnen, uppger hamnen vidare, vilket minskar koldioxidutsläppen och utsläppen av svaveldioxid och kväveoxid, samt ger en tystare hamnmiljö och en bättre arbetsmiljö. 

Enligt Gävle hamn beror förutsättningarna för att elansluta fartyg vid kaj på frekvensen av återkommande anlöp av samma fartyg, liggetiden, osäkerheter i internationella standarder för hur elen ska överföras samt kostnaden för att bygga om fartyg och kajer. Beroende på dessa faktorer är det hitintills främst hamnar med färje-, kryssnings- och roro-trafik som haft möjlighet att erbjuda elanslutning och där intresse för att ta emot landström funnits från rederiernas sida. 

– Det är lite av en ”hönan-och-ägget”-problematik. Vi har följt utvecklingen nationellt och internationellt under en längre tid för de segment vi har i Gävle, vilket är container-, bulk-, projektlaster och tankfartyg. Det känns otroligt hoppfullt att rederierna i energisegmentet nu börjar förbereda sina nya fartyg för att ta emot landström, säger Niklas Hermansson, trafikchef i Gävle Hamn, i pressmeddelandet.

Linda Astner, hållbarhetschef i Gävle Hamn, uppger att alla aktörer måste samverka för att omställningen till fossilfritt ska uppnås.

– Vi vill bidra från hamnens sida genom att erbjuda elanslutning. Vi ser det också som en möjlighet att vi, tillsammans med andra hamnar som väljer samma resa, blir en tröskelsänkare för rederierna att påskynda ombyggnation av fartyg, säger hon i pressmeddelandet.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]