[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]www.sjofartstidningen.se/forsta-nybygget-levererat-till-wallenius/”>som levererades i april i år, är baserat på ett designkoncept kallat Sleipner där Wallenius Marine och den danska designbyrån Knud E. Hansen satsat på ett nytt innovativt koncept inom PCTC-segmentet (Pure Car and Truck Carriers). Det skriver Wallenius Marine i ett pressmeddelande under måndagen.
– Sleipnerkonceptet är ett resultat av ett nära samarbete mellan Wallenius, Knud E. Hansen och VW Group. Kundens behov och erfarenheter i kombination med den kompetens som finns inom skeppsbyggnad och design hos Knud E. Hansen och Wallenius Marine gör att vi med Future Way har kunnat ta ytterligare steg mot en verkligt hållbar sjöfart, säger Johan Mattsson, vd på Wallenius Marine i pressmeddelandet.
Fartygets lastkapacitet motsvarar 6.500 bilar som lastas och lossas effektivt genom ett mittrampsystem som består av en lång ramp som betjänar alla däck. Dessutom kan fartyget segla utan barlastvatten.
– En utmärkande egenskap är att fartyget, tack vare sin innovativa design, kan korsa Atlanten utan barlastvatten i lastad kondition. Det minskar både risken för spridning av invasiva arter och gör fartyget lättare, vilket leder till lägre bränsleförbrukning, säger Finn Wollesen, Managing Director, på Knud E. Hansen i pressmeddelandet.
Fartyget har byggts på det kinesiska varvet CIMC Raffles som även bygger systerfartyget Way Forward. De har utrustats med ett dual fuel-maskineri från MAN för LNG-drift och är även förberedda för installation av batterier. Därtill har de utrustning för att kopplas till landström under hamnanlöp.
– På Volkswagen Group Logistics vill vi vara pionjärer inom klimatvänlig logistik. Future Way och dess systerfartyg, Way Forward, hjälper oss att uppnå detta på Nordatlanten med sina framtidssäkrade, flexibla och effektiva motorer från MAN Energy Solutions. De släpper inte bara ut mindre CO2, utan även mindre kväveoxider, sotpartiklar och svaveloxider, vilket leder till bättre lokal luftkvalitet, säger Simon Motter, chef för Volkswagen Group Logistics i pressmeddelandet.
De båda fartygen får svensk flagg och managementet kommer att skötas av Wallenius Marine med Wallenius Lines som ägarbolag, vilket innebär en comeback för bolaget som fartygsägande rederi. Inte sedan 2017 då Wallenius och norska Wilhelmsen slog samman sina flottor och bildade det gemensamma rederiet Wallenius Wilhelmsen har Wallenius varit fartygsägare.
Ombord har besättningen gym, rekreationsutrymmen och moderna sällskapsytor som följer den traditionella Wallenius-idén om att fartyget ska vara ”a home away from home”.
Måndagens dopceremoni samlade ett 80-tal deltagare. Dopet förrättades av fartygets gudmor; tyskfödda konstnären Milana Schoeller som numera bor och verkar från Sverige.
Längd: 200 meter.
Bredd: 37 meter.
Kapacitet: 6.500 car equivalent units
Design: Knud E. Hansen, Wallenius Marine
Skeppsvarv: CIMC Raffles, Kina