Fotograf: Avic Dingheng

Kategori: Skeppsbyggnad | Tank

Furetank-nybygge kölsträckt

Den sjunde enheten i en serie på åtta LNG/LBG-drivna produkttankfartyg för rederier inom Gothia Tanker Alliance kölsträcktes i Kina i fredags.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�cktes i Kina i fredags.

Det nu kölsträckta nybygget med varvsnummer AD0037 har beställts av Furetank. Rederiets vd Lars Höglund berättar att leveransen är planerad till slutet av november 2020. Detta är, trots coronasituationen, i enlighet med ursprunglig plan.

– Först anmälde varvet att de trodde att det skulle bli en försening, men de har kommit tillbaka och sagt att de tror att de ska kunna leverera på utsatt tid, säger han till Sjöfartstidningen.

Nummer åtta i mars 2021 

Fartyget byggs av varvet Avic Dingheng i Kina. Furetank är även beställare till seriens åttonde fartyg, på vilket stålproduktionen inleddes i början av december 2019.

– Hon ska kölsträckas i sommar och leveransen äger rum i slutet av mars 2021, säger Lars Höglund. 

Rederiet har inte ännu offentliggjort vilka namn de två fartygen får.

– Men det blir Fure-namn där den andra delen börjar på V, avslöjar Lars Höglund.

Sex leveranser hittills

Av de hittills levererade fartygen var Fure Vinga först. Hon levererades 2018 och såldes i fjol till Kanada. Därefter har fem fartyg levererats – två till Furetank, två till Älvtank och ett till Thun Tankers.

Fartygen är på 17.999 dwt och ingår i Gothia Tanker Alliance.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]