[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]iet som trafikerar de nordamerikanska stora sjöarna, och Furetank, ett familjeägt rederi baserat på Donsö, blir hälftenägare i nya gemensamma bolaget FureBear. Det skriver Furetank i ett pressmeddelande.
Tillsammans ska man låta bygga fyra nya systerfartyg i Vingaserien som Furetank utvecklat i samarbete med FKAB Marine Design. Furetank uppger att de enligt FN:s sjöfartsorgan IMO:s standard är de mest energi- och utsläppseffektiva fartygen i sin klass i världen. Fartygen har dual fuel-drift och drivs med LNG/LBG eller diesel, en batterihybridlösning samt är helt förberedda för anslutning till fullkapacitets landström.
Alla ombordsystem har enligt Furetank trimmats med besparingar och tekniska lösningar som minskar bränsleåtgången och utsläppen av bland annat koldioxid och hälsoskadliga partiklar kraftigt.
För Furetank, vars flotta idag består av åtta energieffektiva tankfartyg, är det här den största samtidiga fartygsinvesteringen någonsin.
– Det är ett betydelsefullt erkännande att ett anrikt rederi på andra sidan Atlanten uppmärksammat våra fartyg som de bästa på marknaden idag. Vi har fått internationell uppmärksamhet för Vingafartygen som vi utvecklade i en tuff tid när få i branschen vågade beställa nya fartyg och än mindre göra de stora investeringar som krävs för att ta fram miljövänlig teknik. Det här är ytterligare ett bevis på att vår satsning är rätt väg att gå, säger Furetanks vd Lars Höglund i pressmeddelandet.
Algoma beskriver investeringen som rätt val för att erbjuda kunderna säkra, miljövänliga och effektiva transporter. Fartygen kommer att drivas av Furetank under svensk flagg och transportera petroleumprodukter, biobränslen och insatsvaror till industrin främst i Nordeuropa.
– Den här investeringen är ett led i att förverkliga Algomas strategi om ökad geografisk spridning. De specialiserade, miljöanpassade fartygen blir en naturlig del i vår expanderande globala flotta, säger Gregg Ruhl, vd för Algoma Central Corporation, i pressmeddelandet.
Fartygen kommer att byggas av China Merchants Jinling Shipyard i Yangzhou, Kina, och levereras från 2023 till 2025.
[/flowy_subscriber_only]