[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]n ”Groene kade” – den gröna kajen.
Enligt Lars Höglund, vd för Furetank, är det uteslutande fartyg för inlandssjöfart som har bunkrat LNG i Amsterdam tidigare, vilket innebär att Fure West är något av en föregångare.
– Själva bunkringsarbetet i Amsterdam gjordes av det nederländska bolaget Titan LNG, medan vi köper LNG:n i sig av Skangas, säger Lars Höglund till Sjöfartstidningen.
Bunkringsfartyg på gång
Bunkringen gjordes i dag onsdag från lastbil till fartyg vid den ex-klassade kajen ”Groende kade” i den så kallade Amerikahaven, men enligt Lars Höglund kan det så småningom bli aktuellt med bunkring från bunkringsfartyg.
– Titan LNG har nyligen beställt en bunkringsbåt som ska vara färdig i slutet av 2017, då kommer Fure West även att kunna bunkra via den när hon befinner sig i det här området.
Fler bunkringar i Amsterdam
Onsdagens bunkring innebär att Fure West nu har bunkrat LNG vid Fayard-varvet i Odense, där konverteringen till LNG gjordes, i Skangas LNG-terminal i Risavika samt nu då alltså i Amsterdam.
– Amsterdam är en hamn som Fure West besöker frekvent, så det kommer troligen att bli där som hon oftast kommer att bunkra LNG när hon är i området Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen, säger Lars Höglund.
[/flowy_subscriber_only]