Fotograf: Furetank

Kategori: Tank | Fartygsutrustning | Miljö

Fure West konverteras till LNG

I månadsskiftet november-december 2015, ska Furetanks fartyg Fure West ha konverterats till LNG-drift.

Konverteringen är resultatet av ett gemensamt projekt mellan Furetank, maskintillverkaren MAK i Tyskland, Pon Power i Danmark och Taylor-Wharton som ska tillverka tankarna och bränslesystemet. Samarbetet gör att projektet, kallat LNG Conv, lever upp till kriterierna för att bli delfinansierat av EU.

Passande motor

Furetanks vd Lars Höglund berättar för Sjöfartstidningen att just Fure West lämpar sig väldigt väl för konvertering, för att hennes motor MAK 43C, är den MAK har som grundversion för sin LNG-motor.

– LNG-motorn ska heta MAK 46DF och den kan gå på såväl LNG som diesel eller HFO.

Fure West är redan klassad av ett grönt fartyg av det Göteborgsbaserade Green Shipping Index, bland annat för att hon är utrustad med katalysator och använder miljövänliga smörjoljor.

– Med katalysatorn blir hon helt utsläppsfri när hon går på LNG, konstaterar Lars Höglund.

Zero Vision Tool

Projektdeltagarna träffades första gången 2012 och beslöt att använda Zero Vision Tool, som är en samarbetsmetod och en projektplattform för en säker, miljövänlig och energieffektiv sjöfart. ZVT startades 2011 av Sveriges Redareförening och SSPA.

Lars Höglund säger att ZVT är oerhört viktigt som plattform för kunskapsdelning.

– I det tynande shippingkluster, som vi har i Sverige, måste vi dela på kunskaperna och stötta varandra.

Hoppas på stöd

Han hoppas också att regeringen och hamnarna ska ge sitt stöd med sänkta farleds- och hamnavgifter för dem som har investerat i den här miljötekniken.

– Vi hoppas på att under en övergångsperiod få lättare kostnader. Kundernas intresse finns, men i dessa tider när oljepriset sjunker som en sten och LNG-priset står sig, är villigheten från deras sida inte så stor.

Kommentarer

  • StaffanS

    Ni är snabba och duktiga på Furetank, och i förkant. Bra jobbat!

  • Anonym

    Ett år försent. Skulle varit klart nu!

  • Anonym

    Varför ska regeringen ge stöd åt Färöarnas handelsflotta. Lämna Sverige och sedan börja ställa krav på regeringen:::!?

    • Anonym

      Är det inte Svensk miljö som gynnas? Tänk om, tänk rätt….

  • Anonym

    Grymt kul!

  • Anonym

    mindre utsläpp ja, utsläppsfri nja

  • Anonym

    Inte regeringen, utan EU…

  • Anställd

    Om man tittar i Svenska Skeppsregistret ser man att Fure West är Svensk med tydligen på BB-charter till Färöarna

  • Anonym

    Trevligt att se att Furetank inte ger sig in i de amatörmässiga Scrubber lösningarna. LNG är framtiden.

  • Nic

    Föredömligt!

  • Stefan

    Tyvärr så är dessa LNG satsningar ungefär som E85 lösningar till bilar. 2 procent av världshandelsflottan tvingas gå ner till 0.1 pct svavel i SECA området. Helt styrt av politiska styrningar. Vi kommer inte se ytterligare förändringar över många år framöver. Rederierna ute i Europa satsar uteslutande på att köra med DMA gasoil eller HDME fueloil. Priset på Gasoil har rasat med 250 usd pmts på bara några månader. USA kommer trycka ner råoljan eftersom de ha shaleoil som prispressare. Men tänker man bara köra lokalt för några få skandinaviska befraktare så blir det mer en fråga om lokala krav. Ingen av de stora oljebolagen kommer betala extra för båtar som går på LNG så ser ser sanningen ut. Denna extrakostnad för rederierna själva stå för och hoppas LNG blir billigare än tex lagligt bränsle.

  • Fråga

    Ska inte Nordamerikas kustvatten också snart in med krav om 0.1% svavel i bunkeroljan?

    • Erik Larsson

      Det stämmer, SECA finns även längs Nordamerikas kuster. I Kalifornien har man sedan 1:e januari 2014 0.1 % med egna regler från CARB – California Air Resource Board.

  • NOHAB gas motor

    Wärtsilä har haft DF motor i många år t.ex DF 50. Att som maskin befäl var med om att test köra saker för tillverkans experiment avdelning är sällan någon hit. Men ett ett test tillägg vore på tiden för maskin avdelning. Väldigt fel med enhets lön och mycket larm maskin. Och att konventera en äldre maskin till duel fuel drift innebär att det mesta ovan för cylinderfodren skall byggas eller byttas mot DF delar istället för att bearbeta om befintlig toplock med mera som säkerhets system och styrsystem. Men vill man inte köra på gas så är det bara att köra med traditionellt bränsle. Där av duel fuel maskin. En gas motor vid given cylinder volym ger inte samma effekt som en FO driven motor. Där av att tillverkan ökar cylinder borrning. T.ex som i Wärtsiläs fall från början den berömda 46 motorn blir en 50 maskin vid gas drift. 50 DF finns i många kraftverk i länder med tillgång till billig gas.

  • Jakob Nordström

    Att prata om gasdrift av en förbrännings. Om man inte pratar om vätgas som bränsle som utsläpps fri. Måste nog förklaras lite mera ingående innan man uttrycker sig så kategoriskt. Vad som menas är att man håller sig under lagstiftningens gränsvärden för skadliga eller ej önskvärda utsläpp av t.ex NOx och SOx m.m

  • Tommy

    Vilka problem folk verkar ha om ett rederi väljer att konvertera sina fartyg till LNG.

  • Anonym

    ”helt utsläppsfri”… Nja, var väl lite att ta i. Nog blir det Co2-utsläpp med LNG också.

  • J Nordström

    Även 2 takts tvärstyck maskiner finns som Duel fuel maskin tänk på ni som gillar driftsäkerhet.
    Dvs befraktare och försäkrings bolag och dess klassnings bolag

    • Anonym

      En nybyggt W..a flex 35 (tvästycksmotorer) fungerar sämmre och med mindre driftsäkerhet än den sämsta fyrtaktare. Utväcklingen går så snabbt att stora motortillverkare har svårighet att ens produsera reservdelar till elendet som inte fungerar från första början eller för den delen inte hinner färdigutveckla innan nästa modifikation är ett faktum, känns som varenda maskin blir en prototyp.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.