[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]byte från kinesisk till svensk flagg på China Merchants Yingling shipyard i Yangzhou i Kina under måndagen som det stod klart att Fure Viken blivit levererad och därmed numera är en del av den svenskflaggade handelsflottan.
Fartyget levererades till FureBear, Furetanks samarbetsbolag med kanadensiska Algoma Central Corporation.
Fure Viken är det elfte fartyget i Furetanks Vingaserie och det andra som levereras till FureBear efter Fure Vanguard som levererades i februari. I juni levererades Thun Vettern till Thun Tankers och nu alltså Fure Viken. Nu väntar resan hem till Europa.
– De lastar här på floden för att sedan fylla på till full last i Sattahip i Thailand. Därefter går fartyget via Singapore för bunkring, sedan runt Godahoppsudden för att lossa i Europa i spanska El Ferrol och Ghent i Belgien. Lasten är olika grader av vegetabilisk olja, skriver Lars Höglund, vd på Furetank, till Sjöfartstidningen i ett mail från varvet i Kina.
Startades för två år sedan
Det var under sommaren 2022 som Furetank och Algoma Central Corporation startade FureBear där de båda bolagen äger hälften var. Det kanadensiska bolaget är den största aktören när det kommer till trafik på de nordamerikanska Stora sjöarna. Samarbetet började genom att Algoma är partner till JT Cement som i sin tur är ett joint venture mellan Thunbolagen och NovaAlgoma Cement Carriers.
Fartygen i Vingaserien är på 17.999 dwt produkttankfartyg med isklass 1A, utformade av Furetank tillsammans med Uddevallabolaget FKAB Marine Design. Totalt har det lagts beställningar på 21 fartyg i Vingaserien där det första levererades under 2018. Näst på tur att levereras är Fure Vyl och Fure Viskär som kommer att levereras under hösten.
[/flowy_subscriber_only]