Fure Vanguard är det nionde fartyget i Vingaserien.
Fure Vanguard är det nionde fartyget i Vingaserien. Foto: Furebear

Fotograf: Furebear

Kategori: Fartygspresentationer

Fure Vanguard – första av tio till FureBear

Nybygget Fure Vanguard är det första fartyget i Furetanks Vingaserie som levereras för samarbetsbolaget FureBear.
Furetank har nått ännu en milstolpe med fartygen i Vingaserien. Fure Vanguard är det nionde fartyget i serien som i skrivande stund består av totalt 21 beställda fartyg, men också det första som levererats till joint venture-bolaget FureBear som är ett samarbete mellan Furetank och kanadensiska Algoma Central Corporation.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]består av totalt 21 beställda fartyg, men också det första som levererats till joint venture-bolaget FureBear som är ett samarbete mellan Furetank och kanadensiska Algoma Central Corporation.

Fartyget levererades i februari och har sedan i april trafikerat i norra Europa.

– Det har gått jättebra, hon har gått till Mongstad i Norge ett par gånger, sedan tillbaka till Rotterdam och även varit i Dublin, säger Lars Höglund, vd på Furetank. 

Det var under sommaren 2022 som Furetank och Algoma Central Corporation startade FureBear där de båda bolagen äger hälften var. Det kanadensiska bolaget är den största aktören när det kommer till trafik på de nordamerikanska -stora -sjöarna. Samarbetet började genom att Algoma är partner till JT Cement som i sin tur är ett joint venture mellan Thunbolagen och NovaAlgoma Cement Carriers. 

– I och med att vi samarbetar med Thun var det katalysatorn i att vi träffades. Sedan kände de även till Donsö genom att de köpte Ramira från Rederi AB Älvtank under 2018, så de har haft ögonen på den här typen av fartyg och rederierna här, säger Lars Höglund.

Det ena gav det andra och under sommaren 2022 inledde Algoma samarbetet med Furetank. Året därpå fick FureBear sitt första fartyg genom produkttankfartyget Fure Skagen, samma fartyg som tidigare hette Ramira och som Algoma döpte om efter affären 2018 till Algonorth.

Samarbetet har nu utvecklats så långt att FureBear totalt har beställningar på tio Vingafartyg där Fure Vanguard alltså är först ut.

– Det började med att vi hade ett fartyg i order. När Algoma blev intresserade öppnade det för att vi kunde beställa ett fartyg till samtidigt som de också ville beställa två så det blev fyra fartyg från början. Sedan blev det tio, säger Lars Höglund.

Att namnet på fartyget blev Fure Vanguard är ingen slump.

– Alla fartyg i Vingaserien ska ha anknytning till något som vi brukar -navigera efter och Vanguard är en boj som ligger sydväst om Trubaduren, säger han. 

Även om Fure Vanguard är i det närmaste identisk med sina åtta föregående systerfartyg i Vingaserien, så finns det en väsentlig skillnad. Fure Vanguard är det första fartyget i Vingaserien som levererats med en färdig landströmsanslutning.

– Både Fure Viten och Fure Vinga förbereddes med transformator och allt annat, men inte den sista delen. Men nu på Fure Vanguard och de kommande fartygen är det klart vilket känns väldigt roligt.

Redan som grund är Vingafartygen de mest energi- och utsläppseffektiva i sin klass i världen sett till EEDI-värdet. Det bland annat genom dual fuel-drift med LNG/LBG eller diesel, samt en batteri-hybridlösning som reducerar energiförbrukningen och därmed utsläppen.

– Landströmsanslutningen blir ett sätt för oss att minska energiförbrukningen ytterligare. Vi kan ligga i hamn utan att ha hjälpmaskineriet igång, helt utan begränsningar i vår operation, säger Lars Höglund.

Hittills har hamnarna i Gävle och i Göteborg landströmsanslutningar på gång för fartyg som anlöper energihamnarna.

För FureBear kan landströmsanslutningen bli en viktig konkurrensfördel, inte minst i USA och Kalifornien där det från den 1 januari 2025 kommer att införas nya regler för fartyg utan landström.

– Om man inte har landström kommer man bli tvungen att hyra en pråm som med en stor kran sätter en tratt över skorstenen för att fånga in avgaserna. Och den typen av regler kommer att sprida sig till andra delar av USA, säger han.


Fartygen i Vingaserien är 17.999 dwt produkttankfartyg med isklass 1A, utformade av Furetank tillsammans med Uddevallabolaget FKAB Marine Design. Totalt har det lagts beställningar på 21 fartyg i Vingaserien där det första levererades under 2018. Med Fure Vanguard är nio fartyg levererade. Näst på tur står ett fartyg till Thunbolagen med beräknad leverans i sommar, därefter följer fartyg till FureBear med beräknad leverans i augusti, september, oktober och december. De senast beställda fartygen har planerad leverans till Furetank i slutet av 2026 och början av 2027, vilket gör att rederiet då kommer att ha en flotta med en snittålder på två år.

Basfakta:

Längd ö a: 149,90 m
Bredd: 22,8 m
Djupgående: 9,36 m
DWT: 17.942
Lasttankar: 12
Total lastkapacitet: 19.800 CBM
Antal segregeringar: 6/12
Besättning: 14
Antal hytter: 19
Huvudmaskin: Wärtsilä L34DF
Effekt: 4.500 kW
Servicefart: 12 knop
EEDI: 5,14 (IMO:s krav är 8,45)

IMO nr: 9963360
Varv: China Merchants Jinling Shipyard Dingheng Co., Ltd
Leverans: 27 februari 2024 
Beställare: Furebear AB 
Klassningssällskap: Bureau Veritas
Klassnotering: Oil tanker CPS(WBT) ESP, Chemical tanker IMO Type 2 ESP, SMART, LNGfuel, dualfuel, Unrestricted navigation, SYS-IBS-1 , GREEN PASSPORT EU, AVM-APS, AUT-IMS, SYS-NEQ-1, MON-SHAFT, EWCT, BWT, CLEANSHIP, ICE CLASS IA, INWATERSURVEY, VCS, IG, LI-HG-S3

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]