Fotograf: Gothia Tanker Alliance

Kategori: Miljö

Svensk Sjöfart ansluter sig till miljösatsning

Föreningen Svensk Sjöfart ansluter sig till regeringens initiativ Fossilfritt Sverige.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]sig till regeringens initiativ Fossilfritt Sverige.

I helgen visade det sig att sjöfarten lämnades utanför klimatavtalet som förhandlades fram i Paris. Något som föreningen Svensk Sjöfart var besvikna över. Men istället för att vara passiva tar de egna steg i att minska den svenska handelsflottans miljöpåverkan genom att ansluta sig till regeringens satsning på ett fossilfritt Sverige.

Höga ambitioner

– Vi har höga ambitioner, precis som regeringen, och därför är det självklart att vi stödjer initiativet Fossilfritt Sverige. Nu hoppas vi att regeringen kan stödja vår bransch i det fortsatta utvecklingsarbetet och omställningen mot en mer hållbar sjöfart, säger Pia Berglund, vd Svensk Sjöfart.

Initiativet Fossilfritt Sverige togs av regeringen tidigare i år med målet om att Sverige ska bli ett av världens första fossilfria välfärdsländer.

”Krävs ett helhetsgrepp”

Redan 2009 antog Föreningen Svensk Sjöfart EU:s strategi för långsiktiga miljömål om nollutsläpp inom sjötransporter. Och Pia Berglund pekar på betydelsen av att sjöfarten inkluderas och behandlas i Klimatfärdplan 2050. Hon menar att sjöfarten är en del av lösningen för att kunna utveckla hållbara transporter.

– För att ha möjlighet att nå visionen krävs ett fortsatt kontinuerligt arbete och betydande insatser från näringen, tillsammans med ett utökat nationellt och internationellt stöd för forskning, innovation och implementering. Enbart nya tekniska forskningsrön eller innovationer kan dock inte ensamt leda till nollvisionen. För att nå dit krävs ett helhetsgrepp och bred samverkan, vilket vi hoppas uppnå genom vår medverkan i Fossilfritt Sverige.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Gustav

    Låter som Åsa Romson har tagit över. Om vi i Sverige skall framstå som innovativa så får vi väl försöka få Sveriges redare intresserade att segla Svensk flagg. Det går tyvärr åt fel håll. Om vi sitter och försöker skapa särregler så kommer garanterat de entusiaster som finns fly fältet. Och vad skall vi då med sk föreningar som Svensk sjöfart till ? Samtidigt förundrar över Lng drivna tankfartyg som seglar med fossila bränslen….hur går logiken ihop egentligen ?

    • Kontiki

      Naturgas är också ett fossilt bränsle. Ångbåtar drivna med träkol eller segelfartyg är väl det fossilfria alternativet.

  • Karina Linnér, SMTF

    Bravo! Helt rätt väg att gå! Det är jättebra att sjöfartens parter tar plats på ett positivt sätt i samhällsdebatten.

  • Anonymous

    Alla dessa goda människor med vackra uttal om om hur vi skall vara en föregångare osv borde fara en sväng till Kina,Indien eller Ryssland eller för att inte tala om U-ländera och se hur mycket de smutsar ned vår värld. Det är där vi måste börja och om vi vill se resultat för vi i väst Europa är redan föregångare inom alla områden och har reducerat utsläppen under de senaste 30 åren med flera hundra procent. Får man de stora länderna att göra ens hälften av det så åstadkommer bra mycket mera än att alltid försöka visa sig duktig.
    Sjöfarten är det billigaste och miljövänligaste transportsättet och ändrar vi på det går vi enbart åt fel håll och då stänger vår Industri som redan är jätte ren i förhållande till Kinas men ändå förflyttas produktionen dit vilket ger dubbel verkan, men åt fel håll.

  • GOTHIATANKER

    Gustav. Med LNG minskar vi våra utsläpp av partiklar, nox, svavel och CO2. Vi öppnar upp för inblandning av Biogas upp tid 100% när detta finns tillgängligt. Är det då inte rätt att göra detta och ge oss möjlighet att bli så bra som möjligt. Allt måste naturligtvis göras så att det är ekonomiskt försvarbart.

  • Egen

    Man kan bara fundera vad våra beslutsfattare har för kännedom om vad som pågår i vissa Fjärran Östenländer, Afrika, Ryssland o.s.v. Tyvärr silas det mygg och sväljes elefanter. Men som vanligt mycket snack och lite verkstad.

  • Gustav

    Gothia tanker
    Tyvärr är verkligheten väldigt krass och inget oljebolag eller trader betalar för alla options en redare skaffar. Frakten mellan och A och B och utbud av tonnage styr detta enkla faktum. Allt annat är bara fantasi. Vi har precis gått från fueloil till gasoil 0.1 pct under 2015, och bara den omställningen var svår nog för sjöfarten. Men räddades av fallande oljepriser där priset på gasoil har rasat ner till usd 300 per mts.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]