Kategori: Hamn/Logistik | RoRo

Ny Rysslandslinje på gång

Liepaja anlöps på vägen i en ny färjeförbindelse som planeras mellan Ryssland och Tyskland. Trafiken ska opereras med ropax-fartyg.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ereras med ropax-fartyg.

Den nya linjen är ett lettiskt initiativ. Det har i detta skede inte ännu gått att klarlägga vilket rederi som ska trafikera den planerade linjen Ust–Luga–Liepaja–Baltiysk–Sassnitz med ett ropax-fartyg med kapacitet för över 1.500 filmeter last och 110 passagerare. För närvarande opererar Stena Line färjetrafik mellan Liepaja och Travemünde med ropax-färjorna Ask och Urd.

Oklar tidpunkt

Terminaldirektör Andris Ivanovs vid hamnoperatören Terrabalt i Liepaja säger till Sjöfartstidningen att godset för den planerade färjelinjen finns, men att det ännu inte är känt exakt när trafiken ska inledas. Den har planerats i samarbete med speditionsföretaget Alfastar Group. Marknadschef Ivo Kolins på Liepaja Special Economic Zone säger till Sjöfartstidningen att färjelinjen får avgångar två gånger i veckan och att den har planerats redan från början av juni. Avtalet mellan Terrabalt och Alfastar Group har enligt honom redan undertecknats. Det fartyg som ska sättas i trafik är på varv och arbetet har emellertid tagit mer tid än planerat. Det första ropax-fartyget kommer sannolikt i början av juli att inleda trafik med en gång i veckan. Om trafiken utvecklas väl planerar man att introducera ett andra ropax-fartyg på linjen.

Linje nummer två

Ust-Luga har redan en linje till Tyskland. Trafik på tågfärjelinjen Ust-Luga–Baltiysk–Sassnitz inleddes första gången hösten 2006 och återupptogs i fjol, nu huvudsakligen med anlöp av de två ändhamnarna. Baltiysk anlöps vid behov. På denna linje seglar Petersburg med avgång en gång i veckan. Fartyget kan lasta 50 trailrar och 49 järnvägsvagnar och passagerarkapaciteten är 110.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]