Bergsråd Stig Gustavson, Mats Löfström som är finsk riksdagsledamot, Johanna Rantsi (M) från riksdagens trafikutskott, Mattias Ottosson (S) från riksdagens trafikutskott och Ewa Skoog Haslum, marinchef i Försvarsmakten på ett av flera seminarier om vintersjöfart under Almedalsveckan.

Fotograf: Klara Johansson

Kategori: Vintersjöfart

Framtidens isbrytning oroar och engagerar

Att isbrytning är en het fråga märktes tydligt på den maritima mötesplatsen i Almedalen. Flera seminarier tog upp oron som finns hos både industrin, branschen och till viss del försvaret.
Alla verkar vara överens om att det är avgörande för Sveriges försörjning och ekonomi att vintersjöfarten fungerar. Nuläget – befintliga isbrytare med många år på nacken, en försenad upphandling av nya isbrytare och en industriboom i norr som kräver mer kapacitet – fördes fram som ett orosmoln under flera seminarier under Almedalsveckan i Visby.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]att vintersjöfarten fungerar. Nuläget – befintliga isbrytare med många år på nacken, en försenad upphandling av nya isbrytare och en industriboom i norr som kräver mer kapacitet – fördes fram som ett orosmoln under flera seminarier under Almedalsveckan i Visby.

– Isbrytning är inte bara en viktig infrastrukturell komponent utan också en otroligt viktig del för vår ekonomi i det här landet. Utan fungerande isbrytning riskerar hamnar att behöva hålla stängt under vinterhalvåret. Samtidigt är vi i ett läge där vi faktiskt inte riktigt kan säkra sjöfarten för att vår isbrytarflotta är otillräcklig och föråldrad, sa Nisha Besara från Miltton som ledde ett seminarium om vintersjöfart på den maritima mötesplatsen.

På ett seminarium arrangerat av Rauma och Finsk-svenska handelskammaren diskuterades bland annat frågan om Finland och Sverige kan och bör samarbeta ännu mer kring isbrytning än vad man gör idag.

Marinchef Ewa Skoog Haslum talade om att fungerande isbrytning är avgörande för totalförsvaret. Marinen har därför varit med och tagit fram kraven på nya isbrytare, berättade marinchefen.

– Vi kan nyttja isbrytaren i höjd beredskap, vi kan utrusta den med till exempel minräls och vi kan använda den i form av logistikförsörjning eller som ledningsplattform, sa hon.

Med inträdet i Nato blir detta ännu viktigare.

– Isbrytning behövs för att hela alliansens förband ska kunna röra sig fritt. Så isbrytarkapacitet måste vi ha, säger Ewa Skoog Haslum.

Elin Swedlund, transportansvarig på Skogsindustrierna, berättade om ett stopp i vintras när en hamn högt uppe i Bottenviken fick hålla stängt i tre veckor. Stoppet fick stora konsekvenser för ett av Skogssindustriernas medlemsföretag som fick boka om transporter till lastbil. 

– Det här visar på sårbarheten. Nu var det en hamn och ett företag som drabbades. Konsekvenserna om fler hamnar behöver stänga är förstås enorma, sa hon. 

Skogsindustrierna önskar att politikerna tar ett helhetsgrepp om isbrytarflottan.

– Vi kan inte ha en åsikt om hur isbrytarflottan ska se ut, men det är viktigt att den möter upp industrins behov. Det är näringslivets ansvar att ställa om infrastrukturen till koldioxidsnåla fartyg, och det innebär att vi kommer ha mindre och svagare båtar. De här båtarna måste komma fram och det är statens ansvar att se till att de gör det, sa Elin Swedlund. 

Riksdagspolitikerna Isak From (S) från näringsutskottet och Maria Stockhaus (M) från trafikutskottet betonade båda två att det är helt avgörande att Sverige har en fungerande isbrytarverksamhet. Hur kommer det sig då att vi hamnat där vi är idag, undrade seminariets moderator och påpekade att Sjöfartsverket redan 2017 i en rapport uppmärksammade behovet av nya isbrytare. 

Isak From säger att han blev förvånad när beskedet kom att upphandlingen skjutis upp och måste göras om. 

– Jag trodde att allt rullade på och att Sjöfartsverket hade kompetensen, sa han under seminariet.

Maria Stockhaus har förståelse och respekt för att en upphandling som denna är komplex att genomföra.

– Det är inte bara att gå till en leverantör och säga ”jag tar den här” och betala. Det är en komplicerad upphandling som vi dessutom inte har gjort på väldigt länge. Vi vill inte köpa isbrytare som inte funkar så det är jätteviktigt att upphandlingen blir rätt, sa hon. 

Seminariet ovan arrangerades av Viking Supply Ships där Erik Almkvist är Head of Ice Operations. Han menar att det behövs flexibla lösningar för isbrytning, inte minst eftersom verksamheten är säsongsbetonad.

– Att betala för en isbrytare 365 dagar om året när den ligger många månader stilla och outnyttjad, då ser vi att det här är resurser man skulle kunna använda på andra platser också. För att sänka kostnaderna för Sjöfartsverket och staten, och i längden farledsavgifterna och kostnaden för industrin, sa Erik Almkvist under seminariet.

I måndags gick Sjöfartsverkets avtal med Viking Supply Ships om driften för isbrytarna ut, och istället har myndigheten tagit hem driften i egen regi.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]