Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Container

Fortsatt svåra tider för linjerederierna

Linjerederierna har blött kraftigt ett tag och nu försöker man få en bättre ersättning för det jobb man gör. En av de viktigaste transoceana linjerna är mellan Europa och Asien, och här gör man vad man kan för att höja transportpriserna så här inför högsäsongen.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�r inför högsäsongen.

Evergreen har till exempel lagt USD 300 per 20-fotscontainer (TEU) ytterligare för transport från Asien till Europa, lika mycket lägger OOCL på medan israeliska ZIM vill ha USD 375 berättar Lloyds List.

Fler kommer att följa efter. Även om tiderna är svåra så är container- och linjesjöfarten en förutsättning för att världshandeln skall fungera och nu brottas man med ett överkapacitetsproblem som är enormt.

Det handlar inte bara om att transportkapaciteten ökat, den gör det också genom en väldigt ung, snabb och stor flotta. Medelåldern i flottan är mycket låg vilket inte är ett bra incitament för utskrotning samtidigt dom allt fler nybyggda fartyg tillförs handelsflottan.

Allt större fartyg byggs, inte minst Maersk Lines 18 000-tusen TEU-nybyggen för att skapa de skalfördelar som krävs när bunkerpriserna eskalerar. 

De enorma investering som krävs och som görs sker dock i tider när Kinas ekonomimotor slagit ner på farten. Enligt Londonbaserade Clarkson kommer den västergående lasten från Kina att ”bara” öka med 1,7 procent i år, vilket är nästan hälften av motsvarande ökande handelsvolym förra året på 3,3 procent.

Ett av de grundläggande problemen är naturligtvis en svikande efterfrågan i Europa på grund av den finansiella krisen och dess konsekvenser.

”Den mest avgörande faktorn för tillväxt 2012 kommer sannolikt från den ekonomiska osäkerhet som råder i Europa”, skriver Clarkson Intelligence i en rapport.

Mäklar- och analysföretaget Clarkson tor dock på bättre tider framöver. Nästa år räknar man med ett tillväkt i containertransporterna från Asien till Europa på 5,1 procent. Sett i ett förefinanskris-perspektiv är det dock en ganska svag siffra. 2006 var motsvarande siffra 23,5 procent. 

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]