Fotograf: Göteborgs hamn

Kategori: Ekonomi | Hamn/Logistik

Fortsatt svagt i Göteborgs containerhamn

Göteborgs Hamns containervolymer är fortsatt historiskt låga med ett tapp på 28 procent för tredje kvartalet.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]t för tredje kvartalet.

Nyss framtagen statistik för containervolymerna i Göteborgs hamn visar ett tapp på 28 procent för tredje kvartalet jämfört med samma period förra året. Detta trots att verksamheten under perioden har kunnat pågå utan störningar från konfliktåtgärder.

– Trots att containerterminalen kunnat hantera det gods som passerat i princip störningsfritt under hela tredje kvartalet så ser vi ett enormt volymtapp. Det är tydligt att industrin inte återfått förtroendet för hamnens containerterminal, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn, i ett pressmeddelande.

Latent konflikthot

Efter halvårsskiftet låg tappet på 22 procent, vilket var det största volymtappet i hamnens historia. Resultatet visade hur konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals Gothenburg påverkade containerhandeln negativt. Frånvaron av konfliktåtgärder har inte brutit den nedåtgående trenden, vilket enligt Kårestedt beror på det latenta konflikthot som råder.

Långsiktig lösning behövs

Under de förutsättningarna väljer många företag i stället dyrare, sämre och mindre miljövänliga transportlösningar för att säkra sina godsflöden, enligt hamnens pressmeddelande.

– Jag har förståelse för att man tvekar att återföra sina containerflöden till Göteborgs Hamn efter långa tider av varsel, blockader, strejker och lockouter. Det måste till en långsiktig lösning på situationen om vi ska kunna vinna tillbaka svensk industris förtroende, säger Magnus Kårestedt.

Bilar och roro fortsatt uppåt

Vad gäller andra godsslag än container så ser det mestadels positivt ut i Göteborgs Hamn. Under tredje kvartalet hanterades 63.000 nya bilar – en ökning med 24 procent jämfört med samma period förra året. Roro-trafiken ökade med nio procent. 

Hanteringen av olja och energiprodukter minskade med 15 procent. Förklaringen är ett planerat underhållsstopp för ett av raffinaderierna under delar av perioden.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]