Fotograf: Lars Andersson

Kategori: Passagerarsjöfart | Regelverk

Fortsatt strid om trafiken i Stockholm

Frågan om vem som ska driva driva trafiken i Stockholms skärgård är långtifrån avgjord. Beslutet om upphandlingen har överklagats till förvaltningsrätten i Stockholm.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]/de-vann-skargardstrafiken-i-stockholm/”>Beslutet om upphandlingen har överklagats till förvaltningsrätten i Stockholm.

Enligt Christian Hoffman, presskontakt hos Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting, är det fem anbudsgivare som begärt så kallad överprövning av upphandlingen. Närmare bestämt handlar det om Stockholms Sjötrafik, Strömma Turism & Sjötrafik, Rederi Mälarstaden, Ressel Rederi samt en privatperson tillika leverantör.

Berör hela avtalet

– Överprövningarna som gjorts berör hela upphandlingen i alla dess delar, som ju består av sex trafikområden. Vår bedömning är att samtliga fem överprövningar går in i samtliga delar av upphandlingen, säger Christian Hoffman på frågan om överklagandena endast berör någon enstaka del av upphandlingen – till exempel trafiken i norra och södra mellanskärgården som vanns av det tämligen okända företaget TRSM Group 1, något som enligt uppgifter i Svenska Dagbladet kritiserats hårt av bland annat just Stockholms Sjötrafik.

– Vi har inte delat upp det på det sättet, utan konstaterar bara att hela det upphandlade trafikavtalet nu kommer att ses över.

Direktupphandling efter nyår

Trafikstart för det nya avtalet skulle ha varit i april 2016, och enligt Christan Hoffman ska nu en direktupphandling ske i början av nästa år.

– Detta görs så att trafiken kan fortsätta att köra även efter att det gamla avtalet går ut i april. Exakt hur trafiken kommer att gå efter april är svårt att säga, det beror på hur direktupphandlingen formuleras, vilket man tittar på just nu. Men trafiken är inte hotad på något sätt, säger Christian Hoffman och förklarar att den här typen av överklaganden är långtifrån ovanliga.

– Alla anbudsgivare har rätt att överklaga och vi är vana vid att hantera sådana här processer. Vår prio nu är att säkerställa trafiken efter april nästa år, vilket vi känner oss trygga med.

Kan ta tid 

Exakt hur lång tid själva överprövningen kommer att ta är enligt Christian Hoffman svårt att säga.

– Det kan ta allt från en månad till ett år, det beror på. Sen kan ju även förvaltningsrättens beslut överklagas, vilket gör att processen kan ta ännu längre tid.

Vad som händer om förvaltningsrätten dömer till någon eller flera av de fem överklagande parternas fördel är även det oklart.

– Det beror också på, antingen kan det bli en helt ny upphandling av hela avtalet, eller så justerar man vissa delar av den upphandling som tidigare gjorts, säger Christian Hoffman, presskontakt hos Trafikförvaltningen vid Stockholms läns landsting.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Chang Strömberg

    Upphandling i samhällets tjänst blev aktuellt på 90-talet då en liberaliserande våg svepte fram där all offentlig verksamhet skulle upphandlas och utsättas för konkurrens. Syftet var att det skulle bli en bättre och framförallt billigare verksamhet i de offentliga verksamheterna.

    Idag har det gått så långt att många kommuner och landsting inte längre har en aning om vad deras upphandlande verksamhet egentligen skulle kosta att driva i egen regi. Mest pga att kompetensen inom administrationen är bantad eller helt borta. Då är man helt plötsligt i händerna på de som lämnar anbud, och enligt marknadskrafterna ska det på något obegripligt sätt alltid bli billigare???. MEN OM man som fartygsägare inte vet vad det kostar att driva en verksamhet/rörelse i egen regi kan man heller inte ha en aning om ifall den är ekonomiskt försvarbar att låta någon annan driva verksamheten på entreprenad.

    Ett vinstdrivande företag skulle aldrig lämna ut en verksamhet på entreprenad utan att veta att detta är bra för bolaget/ägarna. I detta fall, som artikeln handlar om, vore det väldigt intressant att från VD eller styrelseordf få information hur mycket har bolaget/ägarna (Waxholmsbolaget/skattebetalarna) tjänat på de upphandlingar som skett under de senaste 10 åren. Jag påstår att en drift i egen regi hade inte varit dyrare för samhället om alla kringkostnader av konsulter och domstolsprocesser räknas in.

    Vad hade aktieägarna gjort om en styrelse missbrukat bolagets kapital på detta viset? Varför gör inte ägarna/skattebetalarna detsamma i detta bolaget? Hur länge får leken pågå?

    • Kristoffer Helgeson

      Som exempel ska Stockholm stad byta IT-leverantör snart, de räknade med att bara kostnaden för upphandlingen blir en (eller om det var två) miljarder… Sen blir de tvungna att köpa ASDYRA datorer (en polare inom skolan hittade sin senaste dator till 1/3 av priset på Elgiganten när den levererades).

      Lite off-topic vad gäller sjöfart, men man ska kanske se över det där med offentlig upphandling. Men det kanske är det priset vi får betala för att inte kommundirektören ska ge alla uppdrag till sin svågers företag i vilket han händelsevis råkar har aktier i.

      • Guitar Hero

        Nej Chang, svaret är inte att slopa upphandlingslagstiftningen. Den behövs för att skattebetalarna ska få så mycket som möjligt för skattepengarna. Problemet är att alla de odugliga beställare som lagstiftningen kom till för att minska skadeverkningarna av fortfarande är lika dåliga. SLL vill tydligen tänja på sin egen upphandling för att få in den leverantör som man vill. Det är fel, men hindras kanske av just att vi har en upphandlingslagstiftning. Kostnaderna uppkommer inte på grund av lagen, den uppkommer på grund av att sådana som SLL inte kan eller vill följa den. Slöseriet ligger alltså i att sådana som SLL inte bryr sig om att värna om skattemedlen.

  • Björn

    Vad säger man. Blir så trött.

  • Michael Petersson

    Hade varit väldigt intressant om artikeln kunde tala om vad som har överklagats, fel på anbuds förfarandet, dokument eller process, baserad på fakta eller bara avundsjuka…? Jag ser det här som slöseri av statens medel…eller är det ett försök att trygga job, kan inte en anbudsgivningen göras effektivare där någonting uppnås…?

  • Annika Ottosson

    ”vi är vana vid att hantera sådana här processer” (!). Jo, det har man ju kunnat följa i media. Hur skulle det vara om SLL, istället för att utveckla en ”vana vid att hantera sådana här processer” (som man, sett i historiens ljus, vet att de brukar förlora) tog och la sin kraft på att förbättra sin beställarkompetens?

    • Anonymous

      Ordet var kompetens sa Bill. Kompetens sa Bull…

      Jag misströstar helt när jag ser vad som pågår inom Sverige. De som har ansvar tar inte ansvaret. De har inte ens insikt att de har ett ansvar de borde ta. Nya Karolinska är ett fantastiskt exempel på att inget bevisligen fungerar.
      Fast det är klart, när vi har politiker som fysiskt bränner pengar så inser man hur illa det är ställt. Den sjätte juli 2010 var dagen då en känd politiker brände 100 000:- Sedan dess, och innan med för den delen, har politikerna i alla läger sprätt iväg miljarder på det ena dummare projektet efter det andra. Nu säger samma politiker att de måste höja skatten…

  • Anonymous

    Titta på hur TRSM Group driver sin busstrafik där man säger till sina kunder att man åker en expressbuss och det tar 35 min men det egentligen tar 50-55 min med deras rutt.
    falsk marknadsföring.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]