[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ottan vid årets slut.
Rederiaktiebolaget Eckerö redovisar en förlust på 2,2 miljoner euro för det första halvåret 2015. Motsvarande period i fjol uppgick förlusten till 7,4 miljoner. Omsättningen uppgick till 107,4 miljoner euro (112,5 miljoner) och rörelseresultatet till -0,2 miljoner euro (-5,0 miljoner). Hälften av förbättringen av rörelseresultatet uppger rederiet att beror på jämförelsestörande poster.
Färre men fler
Det totala antalet passagerare med rederiets fartyg uppgick till 1.383 miljoner, vilket innebär en minskning med 2 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Antalet transporterade fraktenheter minskade med 3 procent till 27.573. Nedgången förklaras i sin helhet bero på att färjorna Eckerö och Finlandia båda dockades i januari i år. Däremot ökade både antalet passagerare och fraktenheter under perioden februari till juni med 2 respektive 9 procent.
Olönsam roro
Resultatet tyngs fortfarande av den olönsamma roro-verksamheten. Av Eckerö Shippings roro-fartyg är fyra sysselsatta på fasta kontrakt i norra Europa och ett är sysselsatt i Medelhavet på korta kontrakt. Under januari överläts Express till ny ägare. I januari tecknades ett försäljningsavtal för Trader och Carrier som kommer att levereras till köparen inkommande årsskifte.
Svagare krona
Även en försvagning av svenska kronans värde jämfört med motsvarande period i fjol har haft en negativ nettoeffekt på resultatutvecklingen. Bunkerkostnaderna har däremot minskat jämfört med fjolåret, dels tack vare lägre bränslepriser, dels tack vare fortsatta energibesparingsåtgärder.
Stabil passagerartrafik
För helåret förväntas inte heller någon dramatisk förändring. Företagsledningen konstaterar att koncernen verkar i en omgivning med många osäkerhetsfaktorer och att svenska kronan förväntas vara fortsatt svag underandra halvåret 2015. Man räknar därmed att passagerartrafikens resultat är fortsatt stabilt medan ro-ro-verksamhetens resultat blir svagt.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Men kontorspersonalen den ökar, fast fartygen minskar
Anonymous
samma på wasaline.mera landpersonal å chefer som inte har nån praktik!otroligt!
Artikeln är stängd för fler kommentarer