Fotograf: Adam Bergman

Kategori: Folk/företag | Utbildning

”Fortsätt att utvecklas”

Till vilken sjöfart ska vi utbilda sjöfolk? Det var en av de övergripande frågorna när Sjöfartsforum bjöd in till Världssjöfartens dag.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]�d in till Världssjöfartens dag.

Varför ska vi utbilda? Vilka krav ska vi ställa? Hur ska utbildningarna se? Till vilken sjöfart ska vi utbilda? Temat för årets Världssjöfartens dag var maritim utbildning och träning och cirka 170 personer från främst svensk sjöfartsindustri samlades i Folkets hus i Göteborg.

Framtiden ställer stora krav

– Vi spelar, och kommer spela, en viktig roll för att säkerställa att sjöfartsländer och hela industrin har det kvalitativa sjöfolk som behövs för att utveckla sjöfarten.

Det menade doktor Cleopatra Doumbia-Henry, president på World Maritime University (WMU). Med ”vi” menade hon inte bara WMU utan alla som utbildar sjöfolk. WMU är placerat i Malmö men drivs genom IMO och syftar till att utbilda sjöfolk över hela världen.

– Snart står vi inför införandet av STCW Manilla och vi har alla ett ansvar att möta de nya krav som ställs i och med det.

Internationellt evenemang

Världssjöfartens dag hålls mer eller mindre samtidigt på flera håll i världen och inledningstalen berör samma ämnen. Men resten av progmmet i Göteborg hade Sjöfartsforum själva satt ihop tillsammans med sina samarbetspartens. En av gästerna var Gerardo Borromeo, vd för ett av den globala sjöfartens största bemanningsbolag, Phillipine Transmarine Carrier. Han gav sin bild av läget för sjöfarten i Filippinerna.

– Vi är en av de absolut största länderna sett till antalet sjömän. Det beror såklart mycket på att vi är en önation. Men främst tror jag att det beror på ett demografiskt skifte för cirka 20 år sedan.

Gerardo Borromeo menar att det då blev antingen för dyrt att anställa sjöfolk i Västvärlden, eller för svårt att hitta personer som var villiga att jobba till sjöss.

– Men Fillipinare har det i blodet, säger Gerardo Borromeo.

”Vi måste gå längre”

Vad gäller utbildning betonar han vikten av att inte nöja sig med att anpassa sig till de internationella standarder som sätts av olika organisationer.

– Vi borde inte vara nöjda med minsta möjliga standard. Vi måste gå längre än så för att utvecklas för att vi ska kunna utbilda kompetent personal som kan hjälpa till att få världsekonomin att snurra.

Walleniusrederiernas vd, tillika Föreningen Svensk Sjöfarts ordförande, Anders Boman gav också sin syn på främst de svenska sjöfartsutbildningarna.

Nedåtgående spiral

– Fortsätt att utvecklas, det är mitt viktigaste budskap, sa han från scenen på Folkets hus.

– De senaste åren har svensk sjöfart varit i en nedåtgående spiral och hela industrin har främst pratat i domedagstermer.

Det, menar Anders Boman, leder till att ungdomar idag inte lockas till sjöfartsyrken. Där har hela industrin ett ansvar att vända den trenden.

– Vi har ett gemensamt ansvar att förklara att vi är den bästa industrin.

Viktigt med simulatorer

Hans Hederström kommer från Center for Simulator Maritime Training och Carnival Sorporation. Ska man tolka presentationen av honom är han något av en simulatorguru. Han talade om simulatorernas betydelse för dagens och framtidens utbildningar. 

– Traditionellt säger man att inget slår praktik i verkligheten. Men det finns ovanliga och ibland rent av kritiska situationer som man inte kan lära sig genom praktisk erfarenhet. Därför krävs simulatorträning.

Han har hjälpt kryssningsrederiet Carnival att utveckla sina interna utbildningar och sammanfattar det hela med att:

– En investering i en simulator är en god investering. Men det räcker inte bara med dyra maskiner, vi måste också ha välutbildade och engagerade instruktörer.

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • StaffanS

    Att kvalitativ utbildning är viktigt framgår tydligt. Spännande också att alla vill samverka, både inom Sverige men även internationellt.
    Noteras bör att marinen anser sina kurser vara billigare än näringens. Viss diskrepans finns kring den uppfattningen.

  • Kustskeppare

    ”Det, menar Anders Boman, leder till att ungdomar idag inte lockas till sjöfartsyrken”

    Och där väljer ungar helt rätt!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]