Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Reparationsvarv

”Fortfarande för lite att göra”

Tarbit Tankers produkttanker Stella Polaris stävar denna måndag morgon upp längs Göta älv för en rutindockning vid Damen Shiprepair Götaverken. Ett viktigt jobb, men varvet skulle behöva mer.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rvet skulle behöva mer.

– Januari har varit hygglig, februari jättedålig medan mars och april ser ganska bra ut.

Så sammanfattar Monica Svenner, vd på Damen Shiprepair Götaverken, situationen på reparationsvarvet i Göteborg just nu.

Varvet har en smärtsam anpassningsprocess bakom sig. Höstens beslut om radikala personalnedskärningar håller nu på att verkställas.

– Vi var färdigförhandlade i början på oktober. Vi har sagt upp nästan halva personalstyrkan som nu steg för steg, beroende på deras uppsägningstid, lämnar oss, säger Monica Svenner till Sjöfartstidningen.

Upp och ner 

Även om personalen reduceras radikalt räcker inte arbetena till för att trygga full sysselsättning på reparationsvarvet.

– Det går upp och ner i den här branschen. Vi har fortfarande för lite att göra för det här varvets storlek även efter förändringarna, bekräftar Monica Svenner.

Polen billigare

Hårdaste konkurrensen kommer från Polen, men även från Danmark och Sverige.

– De stora volymerna går ju till Polen. Vi kan offerera jobb men vi kan inte komma ned till polska priser även om vi tycker att vi är konkurrenskraftiga med det vi gör och tiden det tar att göra grejerna.

Monica Svenning säger att varvet har många trogna kunder som återkommer till varvet.

– Problemet är ju att våra trogna kunder inte har några feta dagar de heller. De räcker inte till, vi måste få in mera jobb.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]