Wallenius har tagit leverans av svenskflaggade Future Way.

Fotograf: CIMC Raffles

Kategori: Skeppsbyggnad

Första nybygget levererat till Wallenius

I slutet av förra veckan fick Wallenius Lines leverans av nybygget Future Way, det första av två biltransportfartyg som ska gå i charter för Volkswagen. Därmed gör nu Wallenius comeback som fartygsägare.
Det var under torsdagen den 11 april som nybygget Future Way levererades till Wallenius Lines från det kinesiska varvet CIMC Raffles. Fartyget beställdes under 2021 av Wallenius Marine efter en design som de tagit fram i samarbete med den danska designbyrån Knud E. Hansen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]ragraph –>

Det var under torsdagen den 11 april som nybygget Future Way levererades till Wallenius Lines från det kinesiska varvet CIMC Raffles. Fartyget beställdes under 2021 av Wallenius Marine efter en design som de tagit fram i samarbete med den danska designbyrån Knud E. Hansen.

– Detta är ett stort steg mot vår vision om att leda vägen mot verkligt hållbar sjöfart, säger Johan Mattsson, vd för Wallenius Marine i ett uttalande.

Systerfartyget har fått namnet Way Forward och kommer att levereras efter sommaren.

Fartygen har kapacitet för 6.500 bilar, är 200 meter långa och 37 meter breda. De har utrustats med ett dual fuel-maskineri från MAN för LNG-drift och är även förberedda för installation av batterier. Därtill har de utrustning för att kopplas till landström under hamnanlöp.

De båda fartygen får svensk flagg och managementet kommer att skötas av Wallenius Marine med Wallenius Lines som ägarbolag, vilket innebär en comeback för bolaget som fartygsägande rederi. Inte sedan 2017 då Wallenius och norska Wilhelmsen slog samman sina flottor och bildade det gemensamma rederiet Wallenius Wilhelmsen har Wallenius varit fartygsägare.

De båda fartygen har chartrats ut till Volkswagen Konzernlogistik GmbH & Co. OHG på minst tio år.

Wallenius har tagit leverans av svenskflaggade Future Way. Foto: CIMC Raffles

Future Way och Way Forward har designats för att vara så bränsleeffektiva som möjligt, bland annat genom en optimerad lasthantering.

– Det är en hel del nytänk i de här fartygen, bland annat med nya ramplösningar. Vi har byggt en annan layout på fartygen jämfört med exempelvis Hero-fartygen. De har byggts som PCC (Pure Car Carriers) eftersom de tar lättare last, vilket gör att designen är mer slimmad och lättare för att få ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt, säger Urban Lishajko, Head of Ship Design, Newbuilding & Innovation på Wallenius Marine.

En bidragande del har varit arrangemanget av de interna ramperna.

– Rampsystemet sitter i centerlinjen i stället för på sidorna för att få ett annat lastflöde, samtidigt som det ger en större flexibilitet för placeringen av huvudmaskinen, helt enkelt en optimering för att bygga så lätt som möjligt, säger han.

Fartygens design är dessutom aerodynamiskt optimerad för att minska vindmotståndet, bland annat genom att sänka bryggan och integrera ventilatorerna i skrovet. De har också utrustats med en axelgenerator av permanentmagnettyp som kan användas vid flexibla varvtal.

– Det gör också att man kan utnyttja huvudmaskinens lägre bränsleförbrukning och lägre emissioner jämfört med hjälpmaskineriet. Det är en teknik som Wallenius arbetat med under många år, säger Urban Lishajko.

Första stoppet på resan mot Europa blir i Japan för att ta en last på vägen. Därefter väntas trafikstart från Europa om ett par månader med last till Nordamerika.


FAKTA: Future Way

Längd: 200 meter
Bredd: 37 meter
Kapacitet: 6.500 CEU (Car Equivalent Units)
Huvudmaskin: MAN B&W 6S60ME-C10.5-GI-HPSCR
Hjälpmaskiner: 2 x Wärtsilä 9L20DF, 1 st Wärtsilä 6L20DF
Bränsle: LNG/LBG/diesel/syntetisk diesel
Designpartner: Knud. E Hansen
Varv: CIMC Raffles, Longkou, Kina

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]