TT-Lines nya ropax Nils Holgersson har levererats från varvet i Kina.

Fotograf: TT-Line

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Första nybygget levererat till TT-Line

Det tyska rederiet TT-Line fick under måndagen leverans av sitt nybygge Nils Holgersson. Det är rederiets första av två så kallade Green Ship, med LNG-drift.
Det var under måndagen som det Travemündebaserade rederiet TT-Line med trafik på bland annat Trelleborg tog leverans av nybygget Nils Holgersson från det kinesiska varvet Jiangsu Jinling. Rederiet har satsat stort på ny teknik för att minska fartygens klimatpåverkan.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]”:”video”,”providerNameSlug”:”youtube”,”responsive”:true,”className”:”wp-embed-aspect-16-9 wp-has-aspect-ratio”} –>

Det var under måndagen som det Travemündebaserade rederiet TT-Line med trafik på bland annat Trelleborg tog leverans av nybygget Nils Holgersson från det kinesiska varvet Jiangsu Jinling. Rederiet har satsat stort på ny teknik för att minska fartygens klimatpåverkan.

– Hållbarhet är framtidens elementära ämne. Bevarandet av naturresurser är av central betydelse för oss och vi vill anta dessa utmaningar och föra samman ekonomi och ekologi – även och särskilt inom sjöfarten, säger Anette Wugk, HR- och pressansvarig på TT-Line i ett pressmeddelande.

Båda fartygen har utrustats med dual fuel-maskineri från MAN (51/60DF) som kan köras på LNG och ett MAN Cryo LNG Fuel gas system. Hjälpmaskinerna är Wärtsilä. Därmed blir TT-Line, som dessutom firar 60 år i år, det första rederiet i södra Östersjön att kunna köra på LNG. Rederiet uppger i pressmeddelandet att de nya fartygen kommer att minska utsläppen av partiklar med 93 procent, svaveldioxid med 98 procent och kväveoxider med 82 procent. Dessutom kommer CO2-utsläppen att kunna minskas med upp till 60 procent genom LNG-driften och även den ökade kapaciteten för frakt och passagerare.

Fartygen har också utrustats med ett energieffektivt luftkonditioneringssystem, minskad strömförbrukning genom LED-ljuskällor, ett system för värmeåtervinning och optimerad skrovdesign.

Rederiet skriver vidare att plastprodukter har undviks så långt som möjligt och att nyckelaspekten vid val av leverantörer till fartyget har varit deras lösningar gällande miljövänlighet. 

Mer än 90 procent av tekniken i fartygen kommer från europeiska leverantörer.

Några dagar efter leveransen i Kina kommer tyskflaggade Nils Holgersson att inleda resan hem till Östersjön och Travemünde, en segling på 36 dagar och 11.602 nautiska mil. Rederiets besättningen har varit på plats i några månader på fartyget.

– Jag är glad att vi är på gång och att jag kan ta hem vår nya Nils Holgersson, säger kapten Stephan Schipplick i pressmeddelandet.

Hemresan går via Singapore och Sri Lanka och längs Afrikas kust mot Suezkanalen. I Gibraltarsundet blir det ett längre stopp i spanska Algeciras för bunkring, leverans av utrustning och servicepersonal. Därefter går rutten via Skagen till Travemünde. Fartyget väntas sättas i trafik i slutet av april.

Systerfartyget har beräknad leverans under hösten 2022.

FAKTA: Nils Holgersson

Längd: 230 meter.

Bredd: 31 meter.

Djupgående: 6,7 meter.

Fart: 22 knop.

GT: 56.138 ton.

Filmeter: 4.600.

Passagerare: 600.

Besättning: 65.

Hytter: 239.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]