Fotograf: UECC

Kategori: RoRo | Skeppsbyggnad

Första LNG-hybriden för UECC sjösattes

Det första av tre biltransportfartyg med LNG- och batterihybriddrift som byggs för United European Car Carriers, UECC, sjösattes vid en officiell ceremoni på Jiangnan Shipyard i Shanghai, i måndags.

– Med lanseringen av vårt första biltransportfartyg för LNG/batterihybriddrift inleder vi en ny era för UECC och närsjöfart i Europa, säger Glenn Edvardsen, vd för UECC, i ett pressmeddelande. Han fortsätter:

– Dessa fartyg bevisar att avkolning av industrin är möjlig med hjälp av tillgänglig teknik.

Uppfyller NOx-krav

De nya fartygen är byggda enligt de senaste kriterierna för energieffektivitet och uppfyller de krav för utsläpp av kväveoxider som IMO ställer för Östersjön och Nordsjön. Alla tre kommer att vara utrustade med batterihybridlösningar som gör det möjligt för UECC att med marginal uppnå IMO:s mål om 40 procents minskning av kolintensitet till 2030, skriver företaget i pressmeddelandet.

– Introduktionen av batterier demonstrerar på ett utmärkt sätt vårt fördjupade engagemang för nästa generations hållbarhet. Batteriet möjliggör också en minskning av utsläpp i hamnar, något som allt fler städer kräver, säger Edvardsen.

Fartygen är utrustade med dual fuel-motorer. Eftersom allt fler biodrivmedel kommer att bli kommersiellt tillgängliga i framtiden planerar UECC att öka andelen kolneutrala och syntetiska bränslen i sin framtida bränslemix.

Tio lastdäck

Enligt pressmeddelandet har de nya fartygen, med en total längd på 169 meter och en bredd på 28 meter, kapacitet för 3.600 bilar på 10 lastdäck. De kan utöver bilar och lastbilar transportera ett brett utbud av höga och tunga enheter samt break bulk-laster.

De återstående två fartygen är planerade att levereras 2022.

– UECC:s ägarbolag NYK och Wallenius Lines har hållbarhet i sitt DNA. Vi är stolta över att med deras hjälp kunna ta UECC till nästa nivå av hållbar sjöfart, säger Glenn Edvardsen.