Tyska kryssningsfartygen Mein Schiff 1 och Mein Schiff 2 i Stockholm under måndagen.

Fotograf: Patrik Lejnell

Kategori: Passagerarsjöfart

Första kryssarna i hamn

Under måndagen kom säsongens första kryssningsanlöp med passagerare till Sverige. Det i form av två fartyg från tyska Tui Cruises som kom till Stockholm. Förklaringen är det norska kryssningsstoppet.
Efter coronautbrottet på Hurtigrutens expeditionskryssningsfartyg Roald Amundsen, där nu över 60 personer har bekräftats vara smittade med covid-19, så stängde Norge ner helt för alla kryssningsfartyg med fler än 100 passagerare som planerat att kryssa igenom fjordarna.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]h –>

Efter coronautbrottet på Hurtigrutens expeditionskryssningsfartyg Roald Amundsen, där nu över 60 personer har bekräftats vara smittade med covid-19, så stängde Norge ner helt för alla kryssningsfartyg med fler än 100 passagerare som planerat att kryssa igenom fjordarna.

Ett rederi som startat med den typen av kryssningar utan hamnstopp för den tyska marknaden är Tui Cruises som kör från Hamburg och Kiel. Istället för att ställa in valde de att lägga om rutten till Östersjön med Stockholm som första destination.

– När Norge drog ner rullgardinen fick vi en förfrågan om att ta emot dem på en kajstuds. De lägger sig vid kaj en timme för ett tekniskt stopp utan att varken besättning eller passagerare får gå av, säger Stefan Scheja, marknadsansvarig färjor och kryssningstrafik på Stockholms Hamnar.

Det första av fartygen, Mein Schiff 1, lade till vid Masthamnen klockan 15.30 för att en knapp timme senare lämna plats åt systerfartyget Mein Schiff 2. Efter anlöpen i Stockholm är planen att fartygen ska fortsätta mot Åbo för att även kryssa genom den finska skärgården. 

Fartygen går med enbart en tredjedel av den ordinarie passagerarkapaciteten, vilket betyder knappa tusentalet passagerare.

Inför kryssningarna har passagerarna lämnat hälsodeklarationer och genomgått temperaturmätning.

Att rederiet valde att gå till just Stockholm ser Stefan Scheja som en fjäder i hatten.

– Det är superkul att vi blev valda som alternativ, det visar på vår styrka som destination, säger han.

Inför anlöpet har hamnen informerat alla berörda myndigheter om fartygens ankomst, så som Smittskydd Stockholm, Stockholms stad och Region Stockholm.

– Alla vet om förutsättningarna. Och det är en otroligt låg risk med detta eftersom det inte kommer att ske någon hantering av passagerare. Dessutom är vi en karantänshamn så om det mot förmodan skulle hända något så har vi en plan för det, säger han. 

Några fler liknande anlöp är inte inplanerade just nu. Men ett annat stort tyskt rederi, Aida Cruises, är i startgroparna med liknande kryssningar. 

– Jag hoppas att vi kommer få in fler förfrågningar. Det är lite avhängigt vad som händer i Norge, säger Stefan Scheja.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]