Första isbrytaren rekordsent till Bottenviken

Finstaships isbrytare Kontio avgick tisdagen den 16 januari som första finländska isbrytare till norra Bottenviken. För närvarande är endast den allra nordligaste delen av Bottenviken istäckt längs kusten.Av de svenska isbrytarna ligger Frej bemannad och klar för avgång i Luleå.– Frej är beredd att gå ut med kort varsel, men har hittills inte behövts för assistans, omtalar Ulf Gullne vid Isbrytningsenheten på Sjöfartsverket.På finska sidan har farledsfartyget Letto under de senaste dagarna assisterat de svagaste fartygen i norra Bottenviken.– Nu väntas det bli kallare och då vill vi ha Kontio på plats för att assistera trafiken på Torneå och Kemi, säger Ilmari Aro som är direktör för funktionen Vintersjöfart på Sjöfartsverket i Finland.Direktör Atso Uusiaho, som svarar för isbrytningstjänsterna på Rederiverket Finstaship, säger till SST att det åtminstone inte under de senaste 20 åren inträffat att den första isbrytaren gått ut så här sent.– Vanligtvis brukar isbrytningssäsongen inledas i mitten av november och nästan alltid senast före nyår, säger han.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only][/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]