[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rtyg och har gjort sitt första anlöp i Göteborg.
– Man känner sig väldigt stolt en sån här dag, säger Anders Ivarsson, vd för den svenska verksamheten inom ACL koncernen.
Atlantic Star kom till Göteborg under söndagen och lastade och lossade olika typer av last fram till måndagskvällen då hon lämnade mot Antwerpen.
Brittisk flagg
– Detta är ett koncept som ger Svensk export- och importindustri full flexibilitet. Vi hanterar all last som inte får plats i en container på ett tryggt och väderskyddat sätt, i våra roro-utrymmen. Ett mycket kostnadseffektivt sätt för våra kunder. Och med ytterligare flexibla lastutrymmen kan vi transportera det mesta, säger Anders Ivarsson.
Fartyget är den första i en serie om fem som Grimaldi-ägda Atlantic Container Line har beställt från Hudong-Zhonghua varvet i Shanghai och levererades i slutet av oktober. Fartyget, som har Liverpool som hemmahamn, ersätter Atlantic Companion som byggdes 1984.
– Det är en kraftig modernisering och de ger oss en ytterligare starkare position i marknaden, säger Anders Ivarsson.
Världens största
Atlantic Star och de nya fartygen blir världens största så kallade conro-fartyg. Fartyg som kan kombinera laster med container och olika sorters rullande gods, till exempel bilar. Atlantic Star är 296 meter lång och har en kapacitet på 3.800 teu och 28.900 kvadratmeter roro-yta där 1300 personbilar, SUVar och andra större fordon kan lastas. Roro-däcken har en maximal takhöjd på 7,4 meter.
– Vi tror på den här typen av fartyg och att de ger oss en stor flexibilitet där vi kan variera lasterna och skapa olika typer av lösningar för våra kunder, säger Anders Ivarsson.
Snabbt över Atlanten
18 personer arbetar ombord på fartyget som trafikerar Hamburg, Göteborg, Antwerpen och Liverpool i Europa och sedan över till den amerikanska östkusten och hamnarna Baltimore, New York och Halifax.
– Vi är det rederi som kan erbjuda de snabbaste transporterna mellan Europa och den Amerikanska östkusten, säger Anders Ivarsson.
De övriga fem fartygen i G4-serien levereras under 2016. De kommer få namnen Atlantic Sail, Atlantic Sea, Atlantic Sky och Atlantic Sun.
[/flowy_subscriber_only]
Kommentarer
Anonymous
Tycker fartyget blev snyggt och modernt jämfört med dom gamla.
Anonymous
vet någon vilken nationalitet besättningen har?
martin l
Till skillnad från redare och redarförrrningen betyder besättningen en djäkla massa. Om man vill kalla sig Svensk redare. Billig arbetskraft gynnarBARA en och annan redare. Inför svensk besättning nu!
Jungman jansson
Va gött, se nu till att flagga svenskt oxo
Fd ACL:are
Companion höll i över 30 år på Nordatlanten. Vi får se hur länge ett kinabygge håller…
Ingvar Bergman
ACL-fartygen har alltid haft en särställning i svensk sjöfart och även om det sedan några år är Italien-ägt, så betraktas linjen som svensk och det är väl för att ägandet och framtagandet av detta con/ro koncept var svenskkontrollerat i hög grad. ACL har ett grundmurat rykte och detta kan förhoppningsvis leda till bibehållna volymer. Sedan G4 beställdes, har fraktmarknaderna för container fartyg droppat betänkligt på världens alla containertrader och detta beror till stor del på att mega-ships, typ MSC Maya, här intill tryckt ut ’mindre’ (9/11000 teu) fartyg på andra marknader så ock på nordatlanten, där dessa fartyg är för stora och sätter press på fraktraterna. Det goda ryktet samt ro/ro-däcket skall förhoppningsvis hjälpa ACL till acceptabel intjäning men container spacen blir troligtvis ingen ’money-maker’ Lycka till med G4:orna ACL !
Marttin
flagga och nationalitet?
Adam Bergman
Hej Marttin,
Som jag skriver i texten har hon hemmahamn Liverpool och därmed Brittisk flagg.
Om du med nationalitet menar nationaliteten på besättningen är den väldigt blandad.
Allt gott och god jul,
Adam, reporter
Daniel
Enligt ACLs hemsida (där befälhavaren skrivs i ”tidtabellen”), så verkar befälet ha ett slaviskt namn. Så jag antar att besättningen är filippinsk/baltisk (blandat från öststaterna). Det är bara ett antagande dock
Erland Thölén
Lite rörliga bilder från bygget av ”Atlantic Star”:
https://www.youtube.com/watch?v=flH8pIoZECE
Anonymous
Accommodation delen är väl utom pool/bar/idrottshall?:)
Artikeln är stängd för fler kommentarer