Fotograf: David Weydert vid U.S. Coast Guard.

Kategori: Miljö | Regelverk

Första fartyget kvarhållet för ECA-brott

US Coast Guard belade nyligen bulkfartyget King Yukon med nyttjandeförbud sedan inspektörer funnit att svavelhalten i bunkeroljan var för hög.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]nkeroljan var för hög.

Det är första gången som amerikanska myndigheter griper in mot ett fartyg som brutit mot bestämmelserna i det amerikanska ECA-området (Emission Control Area) som gäller sedan augusti förra året. Fram till nu har de amerikanska myndigheterna kört en relativt mjuk linje. Har man gjort sitt bästa för att få tag på bunkerolja med en svavelhalt understigande maxgränsen en procent men inte lyckats, så har US Coast Guard sett mellan fingrarna.

Det här gällde dock inte King Yukon. Enligt inspektörerna fanns det tillgång till bunkerolja som uppfyllde kraven men vid ett förhör med befälhavaren och maskinchefen visade det sig att de inte hade någon aning om reglerna – något som kan komma att kosta de ansvariga mycket pengar. Enligt amerikanska jurister kommer straff och skadestånd sannolikt att motsvara det som gäller vid utsläpp av oljehaltigt vatten, vilket inte är billigt i USA.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]