Fotograf: Henrik Ekberg

Kategori: Container | Miljö

Första eko-projektet igång

Det första ekobonus-projektet är nu igång. På fredagen klipptes bandet i Halmstad – den svenska hamnen som ingår i Containerships nya rutt. 

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]ntainerships nya rutt. 

Med en högsommarvärme som vore det juni, juli, augusti i Gyllene Tider-staden fick de inbjudna se på när fartyget Vanquish lastades med 45-fots containrar. 

– Det är ett historiskt ögonblick, det är hedrande att vara här i dag. Det är första gången vi har en praktiskt överflyttning från väg till sjö, tack vare ekobunusen, sade Lars Green från Maritimt Forum. 

Kampen mot lastbilar

Bakom den nya rutten Kattegatt Service står Containerships, som i höstas köptes upp av CMA CGM och som i början av april slogs samman med MacAndrews. Urban Williamson är rederiets Sverigechef. 

– Det här är gods som annars skulle gått på våra vägar och det är också det första projektet sedan ihopslagningen med MacAndrews. Nu tar vi upp kampen på allvar mot lastbilstrafiken. 

Lika snabbt

I stället för att köra godset med lastbil till Stockholm och vidare till Helsingfors kommer nu lasten att gå vattenvägen till Helsingfors, via Århus. På måndag når godset Helsingfors, som bland annat består av Biltema-produkter. 

– Vi har totalt 15 butiker att förse med produkter från vårt lager i Halmstad. Vi börjar med denna första skeppning till en butik, sen hoppas jag att vi kan utöka och förse alla våra 15 butiker. Transporten går lika snabbt på vatten som med lastbil, men är i dagsläget aningens dyrare, men det kan vi leva med när det blir mindre utsläpp, säger Johan Granholm, logistikchef på Biltema Logistics.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]