Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Ekonomi | Offshore

Floatel ger sig in på börsen

Floatel International Ltd söker privata investeringar via Oslo-börsen för finansiera sitt nybyggnadsprogram. Målet är 150 miljoner dollar.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]är 150 miljoner dollar.

– Vi har precis börjat men vi räknar med att vara färdiga med det här nästa fredag, säger vd Peter Jacobsson.

Floatel, som har säte i Mölndal, har två riggar i beställning. Bolagets tredje rigg ska levereras i november i år och nummer fyra under 2014. Alla fyra riggar byggs, eller har byggts, av varvet Keppel FELS i Singapore.

– Den tredje riggen är fullfinansierad redan men den fjärde är inte riktigt fullfinansierad. Det är en av anledningarna till att vi söker mer kapital. En andra orsak är att vi vill att bolaget ska växa med fler riggar på en expansiv marknad och en tredje anledning är att vi behöver lite ”working capital”, generellt stärka oss.

Det senare låter för den oinvigde som att det saknas pengar men så är det inte.

– Nej, inte alls. Vi ska växa och måste visa finansiell styrka.

Oslo är bäst

Att Floatel väljer börsen i Oslo har enligt vd naturliga orsaker med vårt grannlands stora offshore-sektor.

– Vi har varit på Oslobörsen tidigare också och jag tror Oslo passar oss bäst. Det är inget fel på Stockholmsbörsen men det finns mer attraktionskraft i Oslo. Vår bransch olja, gas och energi är stark där. Det talades om New York-börsen men där tror jag att man försvinner. Antwerpen eller Stockholm hade varit realistiska alternativ.

Floatel ägs av Keppel från Singapore och Oakley, ett amerikanskt investmentbolag, och så ser det ut att förbli.

– Vi har starka ägare och de har inget intresse av att sälja sina aktier, snarare tvärt om.

Med ambitionen att växa ytterligare finns det bara två vägar framåt.

– Antingen kan vi beställa fler nybyggen eller så kan vi köpa befintliga riggar. Ska vi köpa ska det vara moderna riggar som passar in i vår strategi. I dagsläget är vi 250 anställda men vi ska vara 450 till 2015 när vi har fyra riggar, om inte fler, i drift. Det är i det närmaste en fördubbling.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]