Fotograf: Maersk Line

Kategori: Container | Fartygsaffärer | Skeppsbyggnad

Flexibel containerfartygsserie för Maersk Line

Maersk Line fortsätter sina massiva investeringar i nya containerfartyg. Nu beställer rederiet en serie med kapacitet för 14.000 TEU.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]acitet för 14.000 TEU.

Hyundai Heavy Industries bygger nio containerfartyg med kapacitet för 14.000 TEU på uppdrag av Maersk Line. Ordern är värd 1,1 miljarder US dollar. Detta är den tredje stora nybyggnadsordern inom det 15 miljarder dollars investeringsprogram som Maersk Line offentliggjorde i september 2014. Det senaste avtalet omfattar även optioner på ytterligare upp till åtta fartyg. Nybyggena blir 353 meter långa och ska levereras under 2017. Fartygen kommer att segla under Singapore-flagg.

Flexibla

– Fartygen designas för att operera effektivt på många olika trader och är inte planerade för en specifik linje. De kommer att göra vår flotta flexiblare och effektivare, säger Søren Toft, COO för Maersk Line, i en kommentar.

Genom att frångå skrov som är designade enkom för en viss fart och ett visst djupgående uppger Maersk Line att man nu tillför flottan sådana fartyg som kan sysselsättas på trader mellan Öst och Väst eller Nord och Syd där kraven varierar utan att detta inverkar på bunkerförbrukningen.

0,5 miljoner TEU

Exkluderande optioner har Maersk Line nu fartyg i order med en sammanlagd kapacitet om en halv miljon TEU, vilket motsvarar 16 procent av den existerande flottans kapacitet:

– 7 x 3.600 TEU feederfartyg, leverans 2017
– 11 x 19.630 TEU Triple-E containerfartyg, leverans 2017–18
– 11 x 9.500–10.000 TEU containerfartyg (charter), leverans 2015–16
– 9 x 14.000 TEU containerfartyg, leverans 2017

[/flowy_subscriber_only]

Kommentarer

  • Anonymous

    Vad gör Maersk med sitt föråldrade tonnage?

  • Ingvar Bergman

    Ett problem torde vara att man inte har några föråldrade fartyg (dvs ca 25 år och äldre) Däremot har man ett stort antal inhyrt tonnage, som man in första hand ersätter med nytt tonnage i den mån de passar in. Men att det pågår kapitalförstöring i alla läger, står tämligen klart när man är inne och skrotar fartyg byggda 1995/1997. Det är priset för det vilda nybyggnadsprogram de flesta av aktörerna har ägnat sig åt och fortfar att så göra..

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]