Att stämpelskatten slopas hade regeringen redan tidigare presenterat, och det välkomnades då av Svensk Sjöfart. Detsamma gäller införandet av en skeppslegodel i fartygsregistret (ett så kallat bareboatregister) som underlättar för svenska rederier att hyra in och ut obemannade fartyg.
I budgetpropositionen som presenterades idag framgår att frågan om ändringar i systemet med tonnageskatt bereds vidare. Även detta välkomnas av Svensk Sjöfart.
Man ser också positivt på regeringens beslut att öka medlen till infrastruktur med 20 procent.
– Vi ser fram emot regeringens infrastrukturproposition senare i höst, där vi förväntar oss satsningar för att säkerställa en fungerande isbrytning i Sverige och besked om hur isbrytarflottan ska omsättas för att trygga handel och export, säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart, i en kommentar.
Sjöfartsverkets ekonomi oroar
Samtidigt noterar organisationen att flera myndigheter inom sjöfartsområdet har en ansträngd ekonomi, vilket har lett till betydande avgiftshöjningar. Särskilt oroande är, enligt Svensk Sjöfart, Sjöfartsverkets ekonomi och höjningar av farledsavgifterna. Frågan om Sjöfartsverkets långsiktiga finansiering har utretts av statskontoret.
– Svensk Sjöfart förutsätter att regeringen återkommer med lösningar för att säkerställa en hållbar finansiering och användning av sjöfartens avgifter, säger Anders Hermansson.
Klimatkompensationen förlängs inte
Den tidigare klimatkompensationen på drygt 300 miljoner kronor kommer inte att förlängas, vilket Svensk Sjöfart befarar kan leda till ökade farledsavgifter.
Regeringen föreslår i budgetpropositionen att Transportstyrelsen får ökade resurser för att förbättra sjöfartsskydd och hamnskydd enligt EU:s regelverk. Svensk Sjöfart uttrycker i sin kommentar till regeringens budget oro över Transportstyrelsens ekonomiska situation, som enligt Svensk Sjöfart påverkar myndighetens förmåga att hantera sitt grunduppdrag och möjliggöra introduktionen av ny teknik.