[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber]
[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only] fasta broförbindelsen.
I maj åkte 43.641 lastbilsekipage med Scandlines färjor över Öresund, vilket är mer än 4.000 fler jämfört med föregående månad. Det är också första gången som antalet lastbilar som väljer att färdas med Scandlines över sundet mellan Helsingborg och Helsingör överstiger det antal som tar den fasta broförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn.
– Det är väldigt glädjande att se att den kraftiga ökningen av lastbilar vi såg redan 2017 håller i sig. Att allt fler fraktkunder väljer den korta och miljövänliga resan med HH Ferries mellan Helsingborg och Helsingör i stället för att ta vägen över bron visar på en positiv trend, säger Johan Röstin, CEO på HH Ferries AB, i ett pressmeddelande.
Ökning förra året
Även under 2017 var ökningen stor, då 428.000 lastbilar valde den sjöburna vägen. Detta var början på en trend som tydligt håller i sig. En anledning till att överfarten med färja mellan Helsingborg och Helsingör numera lockar majoriteten av godstrafiken är kombinationen av täta avgångar samt driftsstabiliteten på rutten.
– Att förarna sparar upp till 50 km per väg i körsträcka och därmed får minskad körtid, samt en behaglig vila under den korta överfarten, är något som vi vet att kunderna uppskattar. Att vi därtill kan lägga de miljöfördelar som uppstår genom att dessa lastbilar väljer vad vi gärna kallar för den gröna korridoren över sundet är helt fantastiskt. Det visar att vi är på rätt spår, avslutar Johan Röstin.
[/flowy_subscriber_only]