Fotograf: Göteborgs Hamn AB

Kategori: Hamn/Logistik | Miljö

Fler gröna fartyg i Göteborg

Göteborgs Hamn premierar rederier för deras gröna satsningar genom att bevilja rabatt på hamnavgiften.

[flowy_not_logged_in]
[flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link]
[/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.


[/flowy_non_subscriber]
[flowy_subscriber_only]rabatt på hamnavgiften.

Av alla fartyg som anlöpte Göteborgs hamn under förra året var en tredjedel klassade som gröna enligt branschens miljöindex. Det är en ökning med 83 procent jämfört med året innan, uppger Göteborgs Hamn.

Två olika index

Totalt 75 fartyg erhöll 10 procents rabatt på hamnavgiften, jämfört med 41 fartyg året 2015.

— Det är mycket positivt att allt fler fartyg klassas som gröna. Detta är dessutom fartyg som ofta anlöper hamnen, säger Edvard Molitor, miljöchef på Göteborgs Hamn AB.

Till grund för rabatten ligger två olika miljöindex, Environmental Ship Index och Clean Shipping Index. Fartyg som har minst 30 poäng enligt ESI eller som är klassade som gröna enligt CSI får 10 procents rabatt på fartygshamnavgiften.

Flytande naturgas

Ytterligare rabatt får fartyg som drivs med flytande naturgas (LNG). Dessa fartyg får totalt 30 procents rabatt vid ett anlöp. Under 2016 var det två fartyg, tankfartygen Ternsund och Fure West, som fick den maximala rabatten.

— Svenska redare ligger i frontlinjen när det gäller LNG, metanol, elhybridfartyg och andra miljösmarta lösningar, säger Edvard Molitor.

Premierar gröna satsningar

Miljörabatten infördes den 1 januari 2015. Innan dess fanns en annan liknande miljöpremie. Syftet är att rederier ska bli motiverade att minska sin miljöpåverkan på ett sätt som sträcker sig bortom lagar och regler.

— Vi vill premiera rederierna för deras gröna satsningar. För ett genomsnittligt lastfartyg kan miljörabatten innebära en årlig besparing på tiotusentals kronor, säger Edvard Molitor.

Enklare

Nu ska det dessutom bli ännu enklare för rederierna att få rabatt. Tidigare har rederier varit tvungna att registrera sina fartyg till Göteborgs Hamns trafikledningscentral. Från och med den 1 januari 2017 sker den registreringen per automatik när fartyg anlöper hamnen. Fartyg som drivs på LNG måste dock fortsatt anmäla det till Göteborgs Hamn AB för att rabatt ska utgå, uppger hamnen i ett pressmeddelande.

[/flowy_subscriber_only]

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]