USS Carney under en antiterrorövning i Röda havet i december.

Fotograf: Aaron Lau, US Navy

Kategori: Säkerhet

Fler än 25 attacker mot fartyg i Röda havet

Huthirebellerna fortsätter att angripa handelssjöfarten i Röda havet och ett 20-tal rederier styr nu sina fartyg runt Godahoppsudden. Samtidigt har den USA-ledda militära koalitionen framgångsrikt motat flera attacker.
Sedan mitten av november har huthirebeller attackerat mål i Israel och i Röda havet, med huvudfokus på handelsjöfarten i området. Attackerna sker främst med drönare och missiler skjutna från huthikontrollerat område i Jemen.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]framgångsrikt motat flera attacker.”} /–>

Sedan mitten av november har huthirebeller attackerat mål i Israel och i Röda havet, med huvudfokus på handelsjöfarten i området. Attackerna sker främst med drönare och missiler skjutna från huthikontrollerat område i Jemen.

Undviker området

Ett 20-tal rederier har valt att styra om sina fartyg runt Afrika för att undvika de drabbade farvattnen, nu senast Wallenius Wilhelmsen, som på tisdagen meddelade att deras högsta prioritet är att skydda sina anställda och att man därför tills vidare undviker Röda havet.

”Vi har tagit beslutet att omdirigera alla fartyg som är planerade för transit i Röda havet till Godahoppsudden. De avvikande rutterna kommer att lägga till uppskattningsvis 10–14 dagar i extra seglingstid”, skriver rederiet på sin hemsida.

I mitten av december beslutade Stena Bulk att ha beväpnade vakter ombord på alla sina fartyg som trafikerar Röda havet.

– I slutändan kommer vi att göra vad som helst för att säkerställa säkerheten för vår besättning, sa vd Erik Hånell då till TV4 Nyheterna.

Koalitionen sänkte tre rebellbåtar

Sedan den 19 december bedriver en USA-ledd multinationell militärkoalition under namnet Operation Prosperity Guardian underrättelsearbete samt patrullering och försvarsåtgärder på plats för att skydda sjöfarten i Röda havet.

På nyårsafton sänkte amerikanska militärhelikoptrar tre motorbåtar med jemenitiska huthirebeller ombord som var i färd med att försöka kapa containerfartyget Maersk Hangzhou. De ska ha skjutit mot fartyget med handeldvapen och säkerhetspersonal ombord på Maersk Hangzhou besvarade elden innan militärhelikoptrarna sänkte tre av rebellernas båtar.

Enligt ett uttalande den 4 januari från det amerikanska försvarsdepartementet hade huthirebellerna då utfört 25 attacker mot fartyg som trafikerar Röda havet sedan mitten av november. I uttalandet påpekar den amerikanska flottans viceamiral Brad Cooper att 1.500 handelsfartyg har kunnat segla genom Röda havet sedan USA inledde Operation Prosperity Guardian.

Omfattande attack på tisdagskvällen

Efter det har ytterligare attacker skett. Maritime Executive rapporterar att två incidenter inträffade den 6 januari, då koalitionsstyrkor sköt ned en drönare och fick sex båtar som närmade sig ett handelsfartyg att ge sig av.

Så sent som på tisdagskvällen utförde huthirebeller en omfattande attack i området, uppger USA:s centrala militärkommando. Amerikanska och brittiska marinen sköt ned 18 drönare och tre missiler avfyrade från Jemen. Inga personer eller fartyg har rapporterats skadade.

IMO fördömer attackerna

I ett uttalande fördömer IMO:s generalsekreterare Arsenio Dominguez attackerna mot sjöfarten i Röda havet.

– Attackerna mot den internationella sjöfarten i Röda havet är inte acceptabla. Fartyg måste tillåtas att bedriva handel i hela världen obehindrat och i enlighet med internationell lag.

Generalsekreteraren meddelar också att IMO på flera sätt arbetar för att öka säkerheten i Röda havsområdet, bland annat genom Djibouti Code of Conduct (DCoC) ett samarbetsorgan som skapades 2009 för att öka säkerheten för sjöfarten i Adenviken och västra Indiska oceanen och där ett 20-tal länder i Afrika och Mellanöstern är medlemmar.

IMO:s generalsekreterare Arsenio Dominguez talar till FN:s säkerhetsråd. Foto: IMO

På ett DCoC-möte i december deltog medlemmarna, representanter för sjöfartsnäringen samt regionala och internationella sjömilitära styrkor. På mötet manade man till förbättrade säkerhetsåtgärder, inklusive samordning mellan medlemsstater i DCoC, flottor och industrin, kontinuerliga möten och granskningar samt inlämnande av rekommendationer till IMO och FN:s säkerhetsråd.

IMO har ett regionalt program för sjöfartsskydd i Röda havsområdet, meddelar generalsekreteraren vidare.

– Genom detta initiativ fortsätter IMO, Interpol, UNODC (FN:s kontor för narkotika och brott) och Intergovernmental Authority on Development att engagera oss i samordnade åtgärder för att utveckla kapacitet och främja adekvata säkerhets- och säkerhetsstandarder för sjö-, hamn- och landbaserade brottsbekämpande myndigheter i Djibouti, Etiopien, Somalia, Sudan och Jemen, säger IMO:s generalsekreterare Arsenio Dominguez.

[/flowy_subscriber_only]
Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]