Fjord Lines Stavangerfjord är världens första kryssningsfärja med enbart LNG-drift.

Fotograf: Espen Gees / Fjord Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Hamn/Logistik

Danmark får sin första LNG-terminal   

Fjord Line har gett det norska företaget Liquiline i uppdrag att bygga en terminal för LNG-bunkring i Hirtshals. Terminalen blir den första av sitt slag i Danmark. 

Den nya LNG-terminalen i Hirtshals beräknas vara i drift innan årsskiftet och blir den första anläggningen i sitt slag i Danmark. När den är färdig kommer det norska färjerederiet Fjord Line att i den danska hamnen kunna bunkra sina två LNG-drivna kryssningsfärjor Stavangerfjord och Bergensfjord, som anlöper Hirtshals dagligen, inom loppet av två timmar – vilket är samma tid som fartygen ligger i hamn. 

Snabb bunkring

Terminalen designas och byggs av Liquiline Europe AS på uppdrag av Fjord Line och blir av typ ST2FF. Själva lagringstanken blir på 500 kubikmeter och anläggningen får en bunkringskapacitet på upp till 400 kubikmeter LNG i timmen. 

– Fjord Line ser fram emot att få den här LNG-terminalen för fartygsbunkring byggd av Liquiline. Det gör att vi kommer att kunna bunkra våra fartyg snabbare, och vi får också en möjlighet att använda terminalen kommersiellt, säger Gert Balling, vd för Fjord Line, i ett pressmeddelande. 

Haft problem

Norska Fjord Line har tidigare haft problem med att få tillstånd till att bunkra sina LNG-drivna fartyg i Risavika utanför Stavanger, vilka dock till slut löste sig i början av året. 

– Vi har tidigare varit för sårbara när det vi bara haft möjlighet att tanke på ett ställe. Nu bygger vi för att ha en reservlösning i händelse av att Risavika-anläggningen skulle få problem, säger Ingvald Fardal, administrativ chef i Fjord Line, till norska nyhetssajten Sysla.no.

Kommentarer

  • Per Nordström

    Bra för alla som tror på LNG när infrastrukturen byggs ut.

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.