[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]
[flowy_non_subscriber] [/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]>Ystadbaserade AtoB@C Shipping, dotterbolag till finska ESL Shipping, fick under tisdagen leverans av sitt fjärde nybygge inom ett år i form av Aquamar. Det skriver rederiet i ett pressmeddelande.
Fartygsserien om tolv plug-in hybridbulkfartyg på 5.350 dwt byggs på varvet Chowgule & Company i Indien. De är designade för att kunna transportera olika bulk- och styckegodsprodukter, inklusive stål, skogsprodukter, gödningsmedel och projektlaster. De har ett öppet däck som kan rymma mer däckslast och längre projektlaster jämfört med befintliga fartyg i flottan.
För att optimera lastkapaciteten och förbättra navigationssäkerheten är bostadsutrymmena och bryggan placerade i fören.
Aquamar är liksom övriga fartyg i serien är utrustade med både landströmsanslutning och en batteriinstallation på 1 MWh, vilket enligt rederiet minskar CO2-utsläppen med upp till 50 procent jämfört med den nuvarande generationen fartyg i rederiets flotta. Dessutom innebär det en tystare och renare drift i hamn.
Det femte fartyget i serien, Maximar, blev sjösatt den 5 september. Nu väntar utrustning innan en förväntad leverans senare i år.
Den 30 augusti döptes Stellamar i Ystad, det andra fartyget i serien. Rederiet räknar med leverans av ett nytt fartyg varje kvartal fram till hösten 2026.
[/flowy_subscriber_only]