Frida Rowland, kommersiell direktör på AtoB@C Shipping och ESL Shipping, vid leveransen av Aquamar.

Fotograf: AtoB@C Shipping

Kategori: Skeppsbyggnad | Torrlast

Fjärde levererad till AtoB@C Shipping

Under tisdagen tog AtoB@C Shipping leverans av Aquamar, det fjärde i serien med tolv beställda plug-in hybridfartyg.
Ystadbaserade AtoB@C Shipping, dotterbolag till finska ESL Shipping, fick under tisdagen leverans av sitt fjärde nybygge inom ett år i form av Aquamar. Det skriver rederiet i ett pressmeddelande.

[flowy_not_logged_in] [flowy_login_link]Redan prenumerant? Logga in här[/flowy_login_link] [/flowy_not_logged_in]

[flowy_non_subscriber]

Prenumerera

Se alla erbjudanden.

[/flowy_non_subscriber] [flowy_subscriber_only]>Ystadbaserade AtoB@C Shipping, dotterbolag till finska ESL Shipping, fick under tisdagen leverans av sitt fjärde nybygge inom ett år i form av Aquamar. Det skriver rederiet i ett pressmeddelande.

Fartygsserien om tolv plug-in hybridbulkfartyg på 5.350 dwt byggs på varvet Chowgule & Company i Indien. De är designade för att kunna transportera olika bulk- och styckegodsprodukter, inklusive stål, skogsprodukter, gödningsmedel och projektlaster. De har ett öppet däck som kan rymma mer däckslast och längre projektlaster jämfört med befintliga fartyg i flottan.

För att optimera lastkapaciteten och förbättra navigationssäkerheten är bostadsutrymmena och bryggan placerade i fören.

Aquamar har blivit levererad. Foto: AtoB@C Shipping

Aquamar är liksom övriga fartyg i serien är utrustade med både landströmsanslutning och en batteriinstallation på 1 MWh, vilket enligt rederiet minskar CO2-utsläppen med upp till 50 procent jämfört med den nuvarande generationen fartyg i rederiets flotta. Dessutom innebär det en tystare och renare drift i hamn.

Det femte fartyget i serien, Maximar, blev sjösatt den 5 september. Nu väntar utrustning innan en förväntad leverans senare i år.

Den 30 augusti döptes Stellamar i Ystad, det andra fartyget i serien. Rederiet räknar med leverans av ett nytt fartyg varje kvartal fram till hösten 2026.

[/flowy_subscriber_only]

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.

[mc4wp_form]